I møtet i Utvalg for plan og forvaltning tirsdag informerte avdelingsleder Tom Erik Rødven om status for kunstgressbane i Isfjorden.

Det var allerede i 2016 at initiativet kom fra Isfjorden Idrettslag.

Den første planen var å bygge ei nierbane med ytre mål 48 x 70 meter mellom skolen og kirken. Dette ville kreve flytting av Steinalderhuset, og representanter for kirken reagerte på manglende informasjon og manglende saksutredning.

– Vi var nok litt i meste laget ivrige for raskt å få bygget en sårt tiltrengt kunstgressbane i Isfjorden. Vi fulgte en «vanlig» utbyggingsmodell for anleggsprosjekt, der politiske utvalg blir forelagt et prosjekt og kostnadsrammer, deretter kommer behandling etter Plan- og Bygningsloven med nabovarsel, byggesøknad og liknende. I denne spesielle saken så kunne berørte parter med fordel ha blitt involvert på et tidligere stadium, sier Rødven

Nierbanen ble tatt ut av kommunedelplan Isfjorden før den ble godkjent i høst.

Mindre bane

Han forteller at kommunen i vinter har hatt et dialogmøte med blant annet representanter for kirka og menighetsrådet, fylkeskonservatoren og idrettslaget.

– Det var et positivt møte, selv om det er ulike interessegrupper der flere av de representerer ulike lovverk, forteller han.

Der ble de enige om å arbeide videre med to alternativer.

– Idrettslaget har sagt at en sjuer-bane (ytre mål 34x55 meter) er tilfredsstillende for dem. Et alternativ er en slik bane der det i dag er grusløkke mellom skolen og kirken. Den vil ha samme bredde som dagens grusløkke. Med dette alternativet blir Jernalderhuset stående og skjermingen mot kirkegåden blir ivaretatt som i dag. Det andre alternativet er en sjuer-bane nedenfor parkeringsplassen til idrettshallen, forklarer Rødven.

To må bli til ett

Partene er enige om å arbeide videre med disse to alternativene.

– Men på et tidspunkt må vi jo velge å gå for det ene eller det andre. For skolen, idrettslaget og bygda for øvrig vil kanskje den beste plasseringen være mellom skolen og kirken. De som representerer kirken vil kanskje foretrekke å ha banen nedenfor parkeringsplassen. Statens vegvesen har uttalt seg kritisk til denne løsningen og deres interesser og lovverk kan bli en utfordring, sier han.

Penger i 2019?

Rødven forteller at politikerne ønsket i budsjettmøtet i høst å bevilge penger til ei kunstgressbane i 2018 og ei i 2019 – og rekkefølgen ble slik at den banen som var byggeklar først ble bygget først.

Kunstgress på Øran stadion er allerede lagt og en mindre treningsbane ned kunstgress blir etablert i høst. Etter planen skal det derfor være Isfjordens tur neste år.

Banene er tenkt bygget etter «Åfarnes-modellen», altså at idrettslagene overtar driftsansvar mot at kommunen investerer.

– Vi må prøve å finne ei løsning som de fleste kan akseptere, og vi har et mål om bygging i 2019, sier Rødven, og legger til at Rauma kommune vil invitere til et nytt dialogmøte i løpet av de neste ukene.

Tom Erik Rødven. Foto: Ellinor Rørvik Lothe