Onsdag var formannskapet på befaring på den nye barnehagen, barneskolen, den planlagte fotballbanen og på samfunnshuset. På skolen forklarte rektor Kim Hugo Nyheim utfordringene når det gjelder størrelsen på klasserommene.

Skolen er bygget med sju klasserom med plass til 30 elever. Dette skoleåret har tre klasser vært for store for klasserommene, og slik vil det være også i årene som kommer.

Høstens førsteklassinger, som er 35 stykker, må ha klasserom i samfunnshuset.

– Vi får en løsning på kort sikt, og hvis vi vet det kommer til å bli bedre, så skal vi klare det, sier rektoren.

Omdømmet kan få en knekk

Han forteller at med dagens bygningsmasse vil det for all framtid være en klasse som må ha tilhold i samfunnshuset.

Det synes han ikke er ideelt.

– Vi får en skole i skolen, og elever og personale blir isolert fra resten. Vi må kjøpe inn utstyr til to steder, SFO får dårlig forutsetninger for sin drift, og vi må også tenke på lyd, luft, lys og inneklima, og finne løsninger på det, sier han.

Han mener også at skolens omdømme kan få seg en knekk.

– Noen av elevene får det «for bra», for eksempel høstens 3. klasse, som er 14 elever i et rom med plass til 30 elever. Mens andre får det for dårlig. Det blir stor forskjell, mener han.

Ikke tatt hensyn

Når skolen ble bygget har man ikke i stor nok grad tatt hensyn til ulike størrelser på kullene.

Kim Hugo forteller at han blir møtt av positivitet og optimisme av både foreldre, elever og lærere, men at dette skaper en «skole som lever med konstant øresus».

– Det eneste som er sikkert er at det er store svingninger i årskullene. Vi vil alltid ha behov for noen store klasserom. Den eneste løsningen slik jeg ser det er å gjøre noe med størrelsen på noen av rommene. Dette er ikke mitt fagfelt, men jeg kan vanskelig se at det kan skje innenfor dagens fire vegger, sier han.

Debatt

Magnhild Vik (Sp) lanserte forslaget om å sende 7.-klassingene til Åndalsnes.

– Jeg blir forundret over at det er greit å flytte elever fra Isfjorden, men ikke fra Vågstranda, sa Ronny Antonsen (Frp).

– Det er stor forskjell på å sende en 6-åring til en annen skole og sende en 13-åring til en annen skole, svarte Vik.

– Det er underlig at Senterpartiet løfter opp en slik sak. Enten må man mene at elevene skal gå på skole i nærmiljøet, eller ikke. Jeg klarer heller ikke å se at det løser problemet, sier Per Vidar Kjølmoen (Ap).

Arne Steffen Lillehagen (V) mener det sentrale spørsmålet er hva som har skjedd og hvor ansvaret ligger.

– Vi må sørge for at vi ikke gjør de samme feilene igjen, sier han.

– Det er viktig at vi ikke gjør de samme feilene når vi skal bygge i Måndalen. Vi må også finne ei løsning i Isfjorden. Det er ikke gitt at det må investeres hardt for å få det til, men vi må få saken på bordet, sier Kjølmoen.

– Flere muligheter

Rådmann Oddbjørn Vassli mener at det er mange løsninger man kan se på, men at det er viktig å se Isfjorden skole i sammenheng med andre økonomiske investeringer kommunen skal gjøre.

– Et alternativ kan å flytte sløydsalen til samfunnshuset og bruke det rommet som klasserom, sier han.

Han er tydelig på at det er rådmannen som har ansvaret for situasjonen som har oppstått.

– Det vi har lært er at vi må bruke mer tid på den tidligere fasen, og tenke mer over hvem vi skal bygge for.