I denne serien møter vi aktuelle personer på deres heimebane. Denne gangen møter vi 39 år gamle Anita Vik Buckley som er daglig leder av Norsk Tindesenter- ei bedrift som for tiden har økonomiske utfordringer.

– Når kom du inn i Norsk Tindesenter?

– Jeg ble ikke ansatt som daglig leder før driftsselskapet ble stiftet i mai 2016, men jeg var med allerede fra 2015 i byggeprosjektet. Det var kjekt å få komme med innspill på prosessen, selv om det ble mye fokus på bygging og litt mindre tid til å planlegge kommende drift.

– Hvordan har tiden frem til i dag vært?

– Det har vært utrolig spennende. Jeg føler vi nå har kommet over den perioden som handler om å få ting på plass. Via ferrata var en stor nyhet som kom i fjor og det krevde også sitt. Nå kan vi fokusere på den vanlige driften.

– Har jobben blitt slik du forventet?

– Den er iallfall utrolig variert og spennende. Det å klare å holde fokus på en jobb som spenner så vidt, er en utfordring. Det er mange detaljer i oppstarten av en bedrift. Nå kan vi begynne å tenke mer langsiktig og det har vært mange løse tråder å samle. Det jeg ikke var forberedt på, var den korte sesongen. Jeg kjente ikke Åndalsnes så godt da jeg kom. De 100 tusen som kommer på besøk, er nesten alle innom i juni – august. Da står vi igjen med 11 måneder med betraktelig mindre trafikk.

– Er det noen planer for å gjøre noe med akkurat det?

– Det er en jobb for hele reiselivet, mener jeg. Romsdalseggen er et godt tilskudd. Klarer vi å få noe tilsvarende på vintrene, er man godt i gang.

– Du sa i et tidligere intervju at du ville jobbe for at Tindesenteret skulle få et navn og posisjon blant reiselivsoperatører. Hvordan har det gått?

– Det går stadig fremover. Vi jobber hele tiden med cruise- og internettoperatørene for å få solgt inn opplevelser – for å få volumet opp. Cruiseindustrien er en egen industri og det tar tid å forstå hvordan den er bygd opp. Det er flere operatører som selger inn oppdrag fra år til år og man vet ikke på forhånd hvem som får oppdraget Åndalsnes. Det blir en anbudsrunde hvert år, gjennom agentene. Man må jobbe for å komme seg inn i programmet slik at det blir automatikk i det. Det er Raumabanen, Trollveggen og Trollstigen som er trekkplastrene, og da gjelder det å få pakket våre tilbud inn i en utflukt dit.

– Har dere fått til det?

– Vi er på god veg. De som har bestilt i vinter, har vi lyktes med. Vi samarbeider nå med to agenter for å få inn våre produkt til sommeren. Da jobber vi blant annet med en visningstur på via ferrataen. Det som er viktig for oss, er å selge produktene på båten og da ikke gi det samme tilbudet på land. Vi vil pakke det inn i en rundtur som det ikke går an å bestille andre steder. Det er volum som først og fremst vil gi inntekter her.

– Hva er kapasiteten her på huset ?

– Vi kan ta imot 3–400 personer i timen.

– Er museet godt besøkt?

– Totalt hadde vi i fjor besøk av 14.000 betalende gjester på senteret, i tillegg cirka 1200 på via ferrataen. Dette er toppen av isfjellet. Mange kommer innom kun for å spise, handle eller få informasjon. Telleren vi har i døra viser over 100.000 besøkende i år.

– Er museet et godt nok trekkplaster, tror du?

– Vi får positive tilbakemeldinger. Men det er klart at vi kunne videreutviklet det mer i forhold til barn. Det var tanken i starten også, og vi vil se på dette. Tindesenteret må videreutvikles hele tiden. I fjor og i år var via ferrata den store nyheten.

– Angående via ferrata; får dere betalt for gjestene der nå?

– Nei, der er det frivillig betaling foreløpig. Det vi er nødt til å ha, er booking av de gjestene som skal gå der – enten det er guidet tur eller man skal gå på egen hånd. Det er for sikkerhetens skyld og for at folk skal få en best mulig opplevelse av turen.

– Føler du at dere har nok ansatte?

– Det vil man vel aldri føle, men vi har hatt god hjelp av en praksis student i høst. Vi er blitt godkjent lærebedrift for resepsjonister som vi muligens vil benytte oss av. Vi søker imidlertid flere språkkyndige – særlig i tysk. Ellers har vi mange spennende planer fremover. DNT og Guide Romsdal ønsker å ha sin turinfo her og vil selge sine turer fra Tindesenteret. Vi har også et samarbeid på driften av resepsjonen med fjellfestivalen og det har gått veldig bra.

– Går driften i pluss?

– Ikke i Tindesenteret AS, men vi har redusert underskuddet fra i fjor med omtrent halvparten. Budsjettet for i år tar sikte på null. Det er naturlig utvikling når man starter opp noe så stort.

– Hvordan skal dere klare å gå i balanse?

– Via ferrataen tror jeg hjelper bra. I fjor åpnet den ikke før sent på året. Det er mye omsetning å hente i utleie av utstyr og guidede turer. Vi jobber også med en del andre prosjekt som nasjonalparksenter og filmprosjekt med miljødirektoratet. Filmene skal rettes litt mot det utenlandske markedet der man vil lære folk opp til et mer miljøvennlig bruk og sikker oppførsel i naturen. Vi jobber også med ett samarbeidsprosjekt som skal ende ut i en anbefalt langsiktig plan for Romsdalseggen.

– Hvordan kunne Tindesenteret komme i den økonomiske situasjonen den er kommet i?

– Jeg er ansatt i driftsselskapet og kan ikke uttale meg om eiendomsselskapets situasjon, men jeg håper politikerne ser Tindesenterets betydning for reiselivet her. Det har ringvirkninger utover det som tilfaller Tindesenteret.

– Hva betyr Rauma for deg?

– Først og fremst er det en fin plass å bo og vokse opp for barna mine. Det er et godt kompromiss mot alternativet til å flytte til New Zealand. Min irske mann har bodd der i ti år.

– Er det noe du savner her?

– Familien, det er det eneste. Ellers har jeg mer enn nok her; kjempebra fritidstilbud. Det er så vidt jeg har vært i Molde og Ålesund siden vi flyttet hit.

– Hvis du fikk bestemme – hva ville du ha gjennomført?

– Da ville jeg ha laget en langsiktig reiselivsplan sammen med aktørene der man ser på trenden i reiselivet. Det jeg tenker, er at man må tørre å ta noen valg – som også må være bra for lokalbefolkningen.

– Hvilket forhold har du til festivalene?

– Vi jobber jo tett med fjellfestivalen – også med RaumaRock – og da er jeg mest på jobb. Vi har hatt ferie når RaumaRock blir arrangert, så der har jeg ikke deltatt. Men jeg vil få frem at jeg hadde hørt om festivalene før jeg hørte om stedet Åndalsnes. De har en nasjonal posisjon som er viktig å ta vare på.

– Hva er du opptatt av på fritiden?

– Familien; gjøre ting som ungene synes er kjekt, som ski, svømming og litt i klatreveggen. Jeg synes også det å lage en god middag er fin avveksling.

– Hvor går feriene?

– De siste to åra har den gått til Island. I år blir det nok Irland. En tur hjem til høgfjellet i Sirdal er også fint. Vi har fremdeles huset vårt der, som vi leier ut. Vi bor hos mor når vi er på besøk der nå, og det er bedre enn å bo på hotell.

– Hva kunne du tenkt deg det ble snakket mer om?

– Det må være i forhold til reiselivet; hvor vil vi og hvor skal kursen stakes for de neste 20 åra? Også spørsmålet hvilken type turist vil vi ha. Det er bra å ha mer enn én fot å stå på. Det er også viktig å tenke på hva lokalbefolkningen ønsker skal bli utviklet. Det er tross alt de som skal jobbe og bo her.

– Hva gjør deg sint?

– Blir jeg sint? Nei, men politiske saker på nasjonalt eller lokalt nivå, kan hisse meg opp. Det går fort over.

– Er du politisk interessert?

– Ja, det har jeg alltid vært. Men jeg kunne aldri vært politiker. Jeg synes det er kjekt å følge med på lokalpolitikken.

– Hva opptar deg mest lokalt?

– I forhold til valget i fjor, var det saken på Andøya – nedleggelsen av flyplassen der. Jeg har nemlig familie der. Skolepolitikk er interessant for oss som har unger. Politikerne må tenke seg om to ganger når det gjelder det.

Fikk du med deg disse intervjuene i samme serie?