(Oppdatert med flere kommentarer)

I en pressemelding fra Pia Christine Rosenstrøm, avdelingsleder ved Rauma legesenter, står det at Rauma legesenter skal bytte journalsystem til Hove Total og PasientSky-appen.

Byttet vil skje fra klokken 14.00 den 2. mai og det betyr at legesenteret vil holdes stengt for publikum inntil nytt system er på plass, 4. mai klokken 13.00. I den perioden vil ikke legesenteret betjene sentralbord, SMS eller skranke.

Akutt- og nødhenvendelser besvares alltid av legevaktssentralen 116117 og AMK 113.

Flere utfordringer

– Vi har i lengre tid hatt utfordringer med vårt nåværende system, SystemX, som vil avvikles helt i 2023. I påvente av innføringen av Helseplattformen, har vi beholdt SystemX, men da det ble klart at Helseplattformen for fastlegene ble trukket tilbake for større utbedringer, ser vi oss nødt til å finne en midlertidig løsning på våre utfordringer, står det i pressemeldingen.

– Fastlegemodulen har rett og slett ikke vært bra nok. Den måtte trekkes tilbake for og jobbes mer med. Alle fastlegekontor har blitt trukket ut og vi er forespeilet å bli en del av Helseplattformen høsten 2024. Da vil det nok kjøres ut piloter først. Så i mellomtiden må vi over på noe annet, sier hun.

I samarbeid med ROR-kommunene har de landet på en oppgradering til Hove Total, systemet som erstatter SystemX.

– Hove Total gir oss et nytt og mer brukervennlig arbeidsverktøy slik at vi kan levere bedre og mer moderne løsninger for våre pasienter. Dette innebærer blant annet en ny app, står det videre.

– Beklager

PatientSky-appen overtar etter HelseRespons-appen, og alt av timebestilling, resept- og andre forespørsler skal, fra den 4. mai, gå igjennom denne eller ny nettside.

– Vi beklager de ulempene et stengt legesenter vil medføre for Raumas innbyggere og håper alle vil ha tålmodighet med oss i innkjøringsfasen med Hove Total.

Pia Christine Rosenstrøm sier at alle må få opplæring og at dette er noe alle ROR-kommuner skal gjøre. Vestnes var blant annet ute forrige uke.

– Det er veldig uheldig at vi må stenge, men vi måtte også gjøre det siste. Selv om alt har blitt så elektronisk, må det fortsatt gjøres en fysisk jobb. Heldigvis skjer det ikke så ofte, sier hun.

– Medfører den midlertidige løsningen økte kostnader for dere?

– Det vil koste noe å få folk på opplæring og slikt, men det vil ikke bli de største, økonomiske kostnadene. For oss var dette det rimeligste alternativet, sier hun.

Det er rundt ti år siden fastlegetjenesten i Rauma gikk over på SystemX. Hun sier det nå er på tiden med en oppgradering.

Informasjon: Det er god informasjon om stengingen av legesenteret på inngangsdøren. Foto: Evy Kavli