Mandag er det kasser og litt kaos på kontoret til Solrun Sylte, lederen for Norsk Fjellfestival. Men bortsett fra det er det som hun sjøl sier: «Stille før stormen».

– Etter 20 år vet vi dette. Uka før er det rolig, men når festivalen starter, da våkner folk, sier hun med et smil.

– Da må være litt nervepirrende å se om det kommer folk. Men du er like rolig?

– Ja, det er jo ikke så mye jeg får gjort med det. Men det er klart at vi har forventninger til at det blir mye folk på mange av arrangementene våre, svarer hun og nevner Samtaler i fjæra og åpningsfesten som noen de har ekstra forventninger til.

Ønsker seg spleiselag i gave

For Norsk Fjellfestival arrangeres for 20. gang i år, og søndag er det åpning og utebursdag på Bøstølen. Og festivalsjefen ber ubeskjedent folk om å være med å spleise på festen som byr på tradisjonell seterdag, ispedd blant annet konsert med Odd Nordstoga

– Vi har forsøkt det før, og vi vet at for eksempel Sommerfesten på Giske har lyktes med det samme konseptet. Men jeg vil tro at også de brukte litt tid på å få det etablert, sier Sylte og legger til at de har lyst å få til spleisekonseptet mer og mer.

Slipper å gjerde inn

Hun håper folk ser verdien av at et slikt arrangement er åpent for alle.

– At folk vil være med å spleise sikrer at vi også i framtida kan by på slike arrangement, sier hun og forklarer at de som velger å bidra til den frivillige beatalinga får en pin. Dette er også av praktisk betydning for oss; vi slipper å gjerde inn et område, og i tillegg passe på at alle får betalt. Nå er det opp til hver enkelt, sier hun.

Sylte forteller at alle festivalens arrangement skal gå i null, eller aller helst litt i pluss, slik at de har litt å starte med til neste festival.

Miljøfokus

Med 20 år på baken er Norsk Fjellfestival blitt rutinerte.

– Er det noe dere har blitt bedre på? For eksempel fra i fjor?

– Jeg vet ikke om det kan måles fra i fjor, men vi har hele tida fokus på miljøet. Arrangementet Samtaler i fjøra setter søkelyset på det, og det er viktig for oss at vi har slike arrangement under festivalen også.

– Men det er ei bevisst holdning fra vår side, at vi ikke bruker plakater lengre. Vi trykker heller ikke opp programmet på papir, slik vi har gjort før. Miljøaspektet er en av grunnene til det. I stedet for at folk som ikke er interessert får det i postkassa, og deretter hiver det rett i søpla, ønsker vi heller at folk aktivt skal bruke nettsida vår. Det er den andre grunnen til at vi har valgt det slik. Og så er vi kommet dit, at folk bruker helst nettet.

– Er dere synlige nok da?

– Vi skal fortsatt bruke bannere, og vi markedsfører oss både i avisene og i sosiale media.

Festivalsjefen trekker fram treklatring i Skorgedalen, turer for ungdom, og alle foredragene som noen av festivalens høgdepunkt.

– Og så er det noen ledige føringsturer, sier hun.