1. september i 1983 kom Åndalsnes Avis ut i tabloidform. «Arket» hadde over natta blir til en moderne og tidsriktig avis med hele 12 sider. Helt ny design, helt ny måte å presentere det redaksjonelle stoffet og annonsene på. Ord som bladpenger og avertissement var byttet ut med abonnement og annonser. Skribentene var flere og lokalene nye i andre etasje i Siggen Kavli-bygget.

MEDIEBILDET har endret seg mye på 30 år. Folks medievaner er helt annerledes i dag enn for bare noen få år siden. Mens vi kunne ta det for gitt at alle i Rauma skulle abonnere på Åndalsnes Avis, er det ikke slik lenger. Leserdekninga var på godt over 90 prosent. I dag er den lavere. Mens abonnementstallene på 90-tallet endret seg med. 4 – fire – på åtte år er endringene langt større i dag. Vi også mister abonnenter; vi ser at papiropplaget går ned – per dato med vel to prosent det siste året. Men vi ser samtidig at antallet som leser eavisa er stadig økende. Lesertallene fra MBL kom tirsdag; de viser at vi holder stand i markedet.

KNAPT NOEN BEDRIFT snakkes det så mye om som nettopp Åndalsnes Avis. Det er jeg glad for. Uten oppriktig engasjement og meninger om den dagsorden vi setter og det vi omtaler har vi vært sjanseløse. De fleste sier fra straks de er uenige i dagsorden, færre gjør det når de nikker samtykkende. Kanskje litt for ofte rettes kritikken mot avisa og journalistene. Det er viktig å understreke at vi siterer det som andre mener. Vi skal være «limet» i lokalsamfunnet som skaper engasjement og debatt.

I DAGENS AVIS har vi viet lørdagsseksjonen til oss sjøl. Til avisas historie, til de som har jobbet her og som fortsatt jobber her. Til åpningen av våre nye lokaler. Noen vil sikkert si at «det er da ikke måte på heller». Det kan både du og andre gjerne mene. Og også denne lørdagen sitter jeg sikkert i glasshus når jeg forsvarer den spalteplassen vi velger på bruke på oss sjøl – for din del. Jeg tror mange synes det også er interessant å lese om lokalavisa.

IKKE ALLE LOKALSAMFUNN har egen lokalavis; i Rauma tar mange det som sjølsagt at det skal være ei lokalavis «på lag med Rauma» – det betyr ikke at vi ikke skal være kritiske. Og kritisk betyr ikke det samme som negativ.Uten ei fortsatt sterk forankring blant lesere, annonsører og andre bidragsytere er det ingen som vet hvor vi er noen tiår fram i tid. Det er så enkelt at hvis vi, med meg i spissen, ikke klarer å levere «grønne» tall så har heller ikke et aksjeselskap livets rett. Jeg vil understreke at det aldri har vært nevnt med ett eneste ord, ei heller på styremøtene våre, at avisa IKKE har livet rett. Heller tvert imot.

TIPP-EX OG FAKS var viktige hjelpemidler da jeg trådte inn døra til Åndalsnes Avis 1. juli 1986. Teknologien har også hos oss utviklet seg voldsomt. Den første mobiltelefonen veide ti kilo, manus fakset over til Molde, filmene ble framkalt i kjelleren hos Halvor Sødahl og bildene ble laget slik at vi som oftest rakk å sende dem med rutebussen til Molde. Det første skikkelige fargebildet i avisa, 1. september i 1986, måtte tas ei uke før det skulle på trykk; prosessen var mildt sagt omfattende.NÅ HAR Vi tatt steget lokalitetsmessig, for å bruke fotballterminologien, fra 4. divisjon til Tippeligaen. En ny hverdag, som er til inspirasjon for ansatte og våre kunder. I over 30 år har det vært jobbet hardt for å gi deg som leser og kunde en god lokalavis. Vi skal bli minst like gode i fortsettelsen i tipp, topp moderne lokaler.

God helg!

Lars Smisethjell

redaktør