Pasienter og brukere av heimetjenesten skal få færre helsefolk å forholde seg til.

Det er noe av intensjonen når helse- og omsorgssjef i kommunen nå forteller at det står nok en snuprosess i kjømda for heimetjenesten. Tjenesten gikk igjennom en omfattende omstillingsprosess i 2015, der blant annet de geografiske områdene nord sør og Åndalsnes ble slått sammen. Nå ønsker Greta Iren Hanset å reverse akkurat det, og ansetter tre nye ledere til de nye områdene. Men noe omorganisering vil hun ikke kalle det.

– Det er egentlig ikke ei omorganisering, for vi skal fortsatt være ei tjeneste. Vi må fortsatt se helheten og at det ikke blir noen klare skott mellom avdelingene. Vi må fortsatt legge bruker og pasient sine behov til grunn og beholde fagmiljøet, sier hun og forklarer endringene:

– For mye kjøring

– De største tidstjuvene i helse og omsorg generelt, er for få ledere, og unødig mye kjøring i heimetjenesten. Vi skal kunne gi ei tjeneste som er i tråd med både lovverket, kvalitetsforskrifter og verdighetsforskriften. Det er strenge krav til legemiddelhåndtering. Det betyr at de som jobber her skal kjenne pasienten så godt at man skal kunne se når det skjer ei utvikling med pasienten: Er pasienten god nok til å få denne medisinen i dag? Skal du greie å vurdere det må du kjenne pasienten godt.

– Slik fungerer det ikke i dag?

– Det er nok tilbakemeldinger fra en del av befolkningen om at det er noen som ikke opplever det slik.

Hanset mener at om de skal greie å gi ei forsvarlig tjeneste, må det færre folk inn til den enkelte pasient.

– Det har også med verdighet å gjøre. Kommer det 20- 30 personer innom er det som å invadere privatlivet ditt, sier Hanset.

Én leder på over 50 ansatte

For å få gjennomført dette mener hun de trenger flere ledere inn i heimetjenesten.

– Inndelingen i avdelinger er ikke vedtatt ennå da vi skal ha med ansatte i prosessen og videreføre det som er bra i dag, men vi ser for oss at inndelingen kan bli slik: Nordsida/Isfjorden, Åndalsnes 1, Åndalsnes 2 og Sørsida. Vi har allerede Eva Lianes som leder for heimetjenesten i dag. I tillegg har vi ansatt Regine Skjelbostad, Line Solberg og Vincent Bakker til å lede hvert sitt område.

Hanset mener at slik det er i dag, med én leder på heimetjenesten med over 50 ansatte og mellom 350 til 400 brukere, ikke er ei optimal løsning.

– Det er omfattende oppgaver og ansvar en leder har. En ting er å følge opp sine ansatte, en annen ting er at man som leder skal sikre seg at tjenestene er i tråd med lov og forskrifter. En skal følge opp at ting som er bestemt, blir gjort, og system og rutiner skal følges opp. Det er det ikke mulig å gjør for én leder.

Hanset sier hun har inntrykk av at det er den stor utfordringa med tanke på hvordan det har blitt gjort til nå.

– Inntrykket mitt i forhold til det som har vært, er at vi har god kompetanse og flinke folk. Alle har ytt maksimalt, men det er systemet som er inndelt i for store avdelinger, oppsummerer hun.

– Hva er tilbakemeldingene fra de ansatte på det som kommer?

– Det er mange positive tilbakemeldinger, og noen som er skeptiske, men de er klare på at de ønsker fagmiljøene og fellesskapet som ble etablert ved forrige omorganisering. De ønsker at det skal bli ivaretatt, og det skal vi gjøre. Det er en styrke og en trygghet at ansatte med ulik kompetanse kan diskutere, reflektere og støtte seg til hverandre.

– Når skjer endringene?

– Nye ledere starter i august, og vi har håp om å få starte opp med de nye avdelingene fra litt utpå høsten.