I dag er det 60 ansatte. Men de trenger flere med rett kompetanse og vil når alle er på plass sysselsette 90–100 personer.

Styreleder Ove Søvik smilte og ønsket velkommen:

– Jeg vil gratulerer alle ansatte med dagen. Det er nå det skjer, og det er nå det materialiserer seg.

– Dette er en satsing for vekst og for store volum, og med ny teknologi som gir oss større konkurransekraft og gjøre at vi når et større marked, sa han.

Og etter at gründer Arild Hartviksen hadde presentert bedriftshistorien, var det kake og sjampanje.

– Ikke hverdagskost

– Det er ikke hver dag at det bygges produksjonsfabrikker i Norge, sjøl om det nylig har skjedd med PartnerPlast, sier Søvik til Åndalsnes Avis, mens ansatte spiser kake.

– Dette er et stort løft for eierne og bedriften. Men det er også viktig for lokalsamfunnet, og jeg vil tro også en stor dag for Rauma kommune. Vi ser at det er nå det skjer, at vi holder ord, at vi satser og skal vokse og at det gir nye arbeidsplasser. Og vi er veldig fornøyd med samarbeidet med kommunen, som er på lag med industrien, sier styrelederen.

Trigget av kommunen

Han forteller at det var det at kommunen vil ha dem ut fra Teglverksområdet på sikt, som for noen år siden trigget tanken blant eierne om en ny fabrikk.

– Ingen i denne bransjen i vår region bygger nytt. Derfor begynte de å se potensial for å gjøre noe. De kom i kontakt med et miljø i Danmark som har tatt i bruk ny teknologi, og det motiverte ekstra.

– Hva blir så bra med en ny fabrikk?

– Det som blir bra, er at den blir designet til formålet helt fra grunnen av. Dagens fabrikk er bygd ut i flere omganger og er litt upraktisk på mange måter. Så er teknologien utdatert i forhold til konkurransekraft. Dette er en bransje hvor det koster mye å frakte element. Du trenger enda mer rasjonell produksjon, mer kostnadseffektivt, for å konkurrere vidt. Det er der det ligger. Derfor gir dette oss større muligheter til å vokse – vi kan nå lenger med elementene og konkurrere djupere inn i markedet, for eksempel på Østlandet.

Arild Hartviksen fortalte ansatte at ElementPartner i år vil passere 100 millioner kroner i omsetning. I 2018 er det meningen å doble omsetningen.

– Klarer dere å vokse uten smerter?

– Vi er veldig oppmerksom på det, men vi må gjøre hva vi kan får å fylle fabrikken raskt. Samtidig må vi ha en kontrollert vekst; vi må rekruttere folk i ledelsen og i produksjonen framover for å takle dette, sier Ove Søvik.

I Dokka blir det produksjon av betongvegger.

– Det er pris og løsninger det går på. Løsningene har vi fra før, det er å få fram elementene på en mest mulig rasjonell måte er det som nå blir viktig.

ElementPartner skal nå rekruttere mer folk på salg og marked for å kunne søke ut i et større marked og å jobbe med prosjekt lenger borte.

– I dag er markedet mest regionalt, men vi har hatt oppdrag på Østlandet.

– Er dere spent på om det skal gå bra?

– Ja, vi er spent, men vi er ganske sikre på at dette er riktig. Det er så godt fundamentert, det er brukt så mye tid, eierne har brukt mye ressurser på å analysere dette og få hjelp fra ulike kanaler og de kjenner bransjen veldig godt. Derfor føler vi oss trygge på at dette er veldig riktig.

Han sier det er imponerende at Hartviksen og Venås har fått til dette løftet uten eksterne investorer.

– Det er basert på at banker har tillit til bedriften.

– Men nyfabrikken blir mindre enn dere planla. Er det et problem?

– Nei, det er nok kapasitet til å forsvare investeringene. Vi tenker allerede på trinn to innenfor de 7.500 kvadratmeterne, sier styrelederen.

Slik ser arkitekten for seg at den nye fabrikken til ElementPartner skal bli seende ut. Foto: Steinar Øyen, Arkitektene BBW
Nyfabrikken. Foto: Steinar Øyen, Arkitektene BBW