Det er Norges Miljøvernforbund med Kurt Oddekalv i spissen som har klaget Rauma inn for KOFA. Klagen gjelder ulovlig direkte anskaffelse – i dette tilfellet – av brøytekontrakter. De mener kommunen med det skal ilegges straffegebyr.

Lørdag 19. september 2009 annonserte kommunen gjennom Åndalsnes Avis om tilbud på snøbrøyting for sesongen 2009/2010. 14. september 2010 ble det på ny annonsert etter tilbud på brøyting. I etterkant av annonseringen ble det så inngått kontrakter.

Miljøvernforbundet mener Rauma har kjøpt brøytetjenester uten godkjent kunngjøring. Bakgrunnen er at tilbudet ikke er utlyst i DOFFIN – database for offentlig innkjøp. Annonsering i lokalavisa er ikke godt nok.

Uskyld

Rauma kommune mener det ikke er foretatt ulovlige direkte anskaffelser. De påpeker at Rauma er en vidstrakt kommune. Det er mange lokalsamfunn med til dels store avstander mellom hvert. De meteorologiske forholdene kan også være ulik fra sted til sted. Det er opp til snøbrøyterne å se an været – sjøl rykke ut når det er grunn til rydding eller strøing. Derfor er kontraktene oppdelt.

Kommunen poengterer at kontraktene ikke ble oppdelt med sikte på å omgå terskelverdien; en samla kontraktssum over 500.000 kroner, som er den nedre grensen. Men det er gjort av praktiske, geografiske og klimatiske årsaker.

"Dersom hele vintervedlikeholdet må kunngjøres i DOFFIN-databasen, vil dette i praksis føre til at mindre leverandører utelukkes fra å utføre tjenesten", poengteres det fra kommunen.

Dårlig tjeneste

De mener dette igjen vil medføre en dårlig tjeneste for brukerne. Det vil ta lengre tid å gjennomføre snøryddinga. Og problemet for kommunen er ikke at snøbrøyterne står i kø – det er vansker med å skaffe til veie nok interessenter.

Kommunen mener det dessuten ikke foreligger grov uaktsomhet ved måten tilbudene er innhentet på – at et eventuelt gebyr uansett må settes lavt.

Men kommunen snakker tilnærmelsesvis for døve ører. Klagenemnda erkjenner rett nok at omstendighetene kommunen viser til, kan ha betydning. Men de mener uansett at måten kommunen har gjort dette på ikke kan rettferdiggjøre en oppdeling av kontraktene.

Kan dele opp

De slår fast at systemet i forskriften om offentlig anskaffelse er lagt opp på en måte som gjør at leverandører fritt kan få adgang til å innlevere deltilbud på definerte oppdrag – at kommunen dermed kan tildele kontrakt ut fra hvem som har det beste tilbudet innenfor hvert oppdrag.

"Beregningsreglene innebærer ikke et forbud mot oppdeling av kontrakter, men en plikt til kunngjøring", slår klagenemnda fast.

1. juli 2012 ble det innført regler som sier at det er domstolene som skal håndheve regelverket for offentlige anskaffelser i Norge. Før det var det klagenemnda (KOFA) som sjøl kunne ilegge eventuelle gebyr. I og med at kontrakten er inngått før juli 2012, er det KOFA som nå fremmer kravet om straffegebyr.

Manglende kunngjøring

De har regnet ut at verdien av kontraktene samla sett utgjør vel 2,5 millioner kroner. KOFA fastholder at dette er kontrakter inngått på ulovlig grunnlag – på grunn av manglende kunngjøring blant annet i DOFFIN.

Klagenemnda mener dessuten at kommunen "i det minste" har opptrådt grovt uaktsomt ved inngåelse av kontraktene.

De ser ikke at det foreligger omstendigheter som tilsier at de kan unnlate å ilegge gebyr. De har landet på en gebyrstørrelse på 370.000 kroner som skal betales til statskassen.

Norges Miljøvernforbund har fått medhold i klagen sin.