– På grunn av økonomiske og tekniske hensyn har entreprenøren besluttet å frakta all steinmassen; også den som tas ut på Stolsneset, med bil til Vikebukt. Steinen, som må legges ut med lekter på fyllinga av Tresfjordbrua, vil bli lastet opp på Vikebukt og fraktet ut til de djupeste områdene herfra, opplyser prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Arbeidet med forskjæringa på måndalssida av Vågstrandstunnelen går sin omfattende gang. Anleggsarbeiderne er i ferd med å fjerne steinmassene under den gamle europavegen i området. Når de er kommet ned på samme nivå som omkjøringsvegen på Stolsneset, skal de starte på uttak av fjell fram til der innslaget på tunnelen skal være.

– Også mellom tunnelinnslaget og nesten fram til Måndalstunnelen skal det sprenges ut fjell, opplyser Brudeseth som legger til at det vil bli store masseuttak også før man starter med selve tunnelen.

Samme tidsramme

Endringa i transportmetode fra Stolsneset til Vikebukt vil etter det vi kjenner til ikke medføre endringer i tidsrammen. Men strekninga av E-136 mellom Stolsneset og Vikebukt vil få mer tungtrafikk.

Per i dag er det fylt ut 200 meter av steinfyllinga på Vike-sida av Tresfjordbrua.

– Ikke full høgde. Foreløpig er det fylt opp til kote fem på brua, opplyser prosjektlederen.

Han legger til at total lengde på fyllinga vil bli 700 meter. Og etter hvert vil det kreve mer og mer steinmasse. På det djupeste er det 25 meter ned til bunnen. Og det er i denne traseen man skal benytte seg av lekter – lekter som skal lastes opp ved kaia på Vikebukt; ikke Stolsneset.

Halgeir Brudeseth vil også komme med en opplysning om arbeidet man nå er i gang med på Våge-sida av Vågstrandstunnelen. Natt til torsdag ble det avfyrt ei dynamittsalve klokka 04.15 om natta.

– Dette skal ikke skje. Mellom midnatt og 07.00 om morgenen skal det ikke avfyres salver i tunnelen. At det ble gjort denne natta, beklager vi, sier Halgeir Brudeseth.