Kontrakten innfjordsfirmaet nylig tegnet med AF Gruppen er for det første den største enkeltkontrakten de har signert. Da er ikke rammeavtaler de med jevne mellomrom sikrer seg med Statens vegvesen medregnet.

– Verdien på denne kontrakten alene er på 38 millioner kroner, opplyser daglig leder Arvid Gjerde.

Vendepunkt

Denne kontrakten ble også et vendepunkt for hvilke materialer som skal benyttes til fysisk sikring av stamvegen mellom Oslo og Dombås.

På nyanlegg sør for Hamar har Vegvesenet til nå benyttet seg av såkalt rusttregt stål. Dette er et materiale vegeier mente skulle være mer holdbart; også til rekkverkbruk langs vegene. Norske produsenter av rekkverkstål rakk ikke opp i konkurransen med svenskene på grunn av Vegvesenets krav om at det rusttrege stålet skulle foretrekkes. Nå viser det seg at denne typen stål er likevel langt svakere rustet til å tåle for eksempel salt og høg luftfuktighet, enn antatt.

Vant fram

Argumentasjonen fra blant andre Arvid Gjerde og norske produsenter av galvaniserte stålprodukter, vant fram. Arvid Gjerde AS skal benytte norske produkt når de starter settingen av rørrekkverk på den nye europavegen mellom Frya og Vinstra.

– Et viktig vendepunkt og en seier, mener Gjerde. Rusttregt stål, som blant annet er benyttet på installasjoner knyttet til Nasjonal Turistveg på Trollstigen, blir nå foreslått forbudt både til rekkverk og midtdelere. Og grunnen til det er at det allerede etter kort tid er oppdaget rustdannelser i den fysiske vegsikringen. Rusttregt stål er foreslått tatt ut av Vegvesenets håndbok.

Åpning 2016

Kontrakten med AF-gruppen skal være sluttført innen sommeren 2016. Da skal den nye vegtraseen åpnes.

– Men første rekkverket skal settes allerede om en måneds tid, opplyser Gjerde som legger til at mesteparten av arbeidet skal gjennomføres i perioden vinter/vår i 2016. Men trass i storkontrakten innfjordsfirmaet nå har sikret seg, ser de med spenning fram til to anbudsåpninger 10. april. – Til nå har vi ikke kontrakter som sikrer oss nok arbeid. Men får vi begge anbudene, som skal åpnes 10. april, får vi mer enn nok. Men slik er dette gamet, slår Arvid Gjerde fast.