– Innen 14 dager vil første salve på selve Vågstrandstunnelen gå av, forklarer prosjektleder Hallgeir Brudeseth i Statens vegvesen.
Grovarbeidet med vegtraseen fram til påhogget nærmer seg sluttfasen.
– Fortsatt gjenstår diverse sikringsarbeid på fjellsidene langs vegen, opplyser prosjektlederen.
Brudeseth legger til at parallelt med arbeidet på anleggsvegen fra E-136 fram til der tunnelen starter, pågår arbeidet med å etablere ei midlertidig rørledning som skal lede sigevann fra tunnelen til Romsdalsfjorden – til Vågsbukta.
Planen var å etablere ei permanent rørledning før tunnelarbeidet ble igangsatt. Men på grunn av ventende arkeologiske utgravninger i rørtraseen til våren må det permanente arbeidet legges i bero.
Ekstrakostnad
Anleggsfolkene må nå legge en midlertidig rørledning oppe på bakken – ei ledning som må fullisoleres i hele sin lengde.
– Hvor mye utgjør ekstrakostnadene for denne midlertidige rørledninga?
– Jeg har ikke eksakte tall. Men noen hundre tusen kroner blir nok ekstrakostnadene, opplyser prosjektlederen.
I tillegg til arbeidet med å få på plass rør for sigevann, jobbes det også med å opparbeide et anleggsområde på nedsida av der tunneltraseen starter. Her skal støttefunksjoner knyttet til anleggsarbeidet etableres.
I østenden av Vågstrandstunnelen er arbeidet med omkjøringsvegen i Stolsneset nå inne i sluttfasen. Det er sammenkoplingen med dagens E-136 man nå er i gang med. Kanskje allerede kommende uke vil det være klart for asfaltering av tofeltsvegen som skal lede trafikken utenom selve anleggsområdet vest for Måndalstunnelen.