Trafikken med turfolk over Romsdalseggen er større enn noen gang. For sjøl om toppdagene i år ikke kan måle seg med de aller største dagene i fjor, så konkluderer reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke med at økningen fra i fjor til så langt i år ligger på mellom 10 og 15 prosent.

Og da snakker vi om dem som har tatt bussen fra Åndalsnes til Venjesdalen. Her viser årets tall rundt 7.000 reisende så langt. Det tilsvarende i fjor på samme tid var rundt 5.500 reisende.

– Men noe av det som er usikkert her er familiebillettene der familier kan telle alt fra to til ti personer, sier Gråberg Bakke.

Hun forteller videre at hun ser en annen utvikling som innebærer at flere og flere bestiller billettene sine på forhånd. Oppholdet, som inkluderer turen over Romsdalseggen, er mer planlagt enn tidligere og er gjerne en del av en større plan for opphold over flere dager.

– Vi ser også at flere av overnattingsstedene selger pakker der transport til Venjesdalen er en del av pakken og blir utført med annen transport. Det betyr også en god del for det samla tallet, sier Gråberg Bakke.

– Og sesongen er ikke over?

– Nei, sesongen er på ingen måte over. Kanskje er vi bare rundt halvvegs på årets sesong. Nå får vi også på plass skilting som viser til parkering for Romsdalseggen.

Gråberg Bakke legger også til at hun gjerne spør gjestene om hvordan de har fått høre om Romsdalseggen og hva som har vært avgjørende for at de kommer.

– Det viser seg at mange har sett omtaler på sosiale medier og at mange har funnet opplysninger på Visit Norway. Det blir arenaer som blir viktige for oss framover, sier Hilde Gråberg Bakke.