Frank Sæther har to brøytebiler i drift, og de har gått mer eller mindr kontinuerlig siden jul. Jan Erik Naas er en av sjåførene som kjører bilen på E136, fra Innfjordtunnelen til Horgheim.
Sæther sjøl kjørte Brønnsletta - Isterdalen - Sogge i dag, søndag 4. januar, som er den andre av de to rodene Sæther har kontrakt med Mesta på.
- Vi har kjørt mer hittil i år enn vi gjorde hele forrige sesong, sier Sæther.
Brøytebilsjåførene er fritatt for bestemmelsene om kjøre- og hviletid. Noe annet ville naturligvis vært ganske håpløst når det snør som verst. Men de må - som alle andre - naturligvis forholde seg til loven. Være opplagt, aktpågivende og alt det andre vi kjenner fra trafikkregler og lov om vegtafikk.
Det går stort sett i maks 40 kilometer i timen. Men det er også mer enn nok til at plogen kaset snøen langt ut til sida.
- Det er slutt på kravene om et maksimalt antall centimeter med snø på vegen. Nå er kravet at det skal være svart asfalt fire timer etter at det har slutta å snø, forklarer Naas.
Bilene er ifølge brøytebilsjåføren utstyrt med det beste som er av dekk å få på en lastebil.
- Hvordan går brøytinga i forhold til andre trafikkanter?
- Jeg vil si det er veldig bra. Noen få har det litt travelt og sånn, men stort sett oppfører folk seg veldig bra, sier Naas.