– Vi regner med å få gjennomslag ved årsskiftet, opplyser prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

2/3-deler

Ved utgangen av forrige uke hadde anleggsfolka i Arbeidsfellesskapet Bilfinger/M3 sprengt ut til sammen 2200 meter av Vågstrandstunnelen. Det gjenstår rundt 1.400 løpemeter fjell; vel en tredel av den 3665 meter tunnelen mellom Våge på Vågstranda og Stolsneset i Måndalen.

I rute?

Og sjøl om dato for gjennomslag er skjøvet litt ut i tid i forhold til opprinnelige prognoser, mener prosjektlederen at dato for åpninga av tunnelen står ved lag.

– Målet er fortsatt å åpne tunnelen for trafikk i desember neste år, opplyser Brudeseth. I tillegg til selve tunneldrifta er man i gang med å ta ut fjell mellom innslaget på Stolsneset og Måndalstunnelen. Natt til tirsdag ble det avfyrt ei stor salve. Her skal nyvegen flyttes noen meter inn i fjellfoten. Mye fjell må tas ut mellom Måndalstunnelen og Vågstrandstunnelen.

Skytteltrafikk

Både biler og båt går i skytteltrafikk mellom de to åpningene på Vågstrandstunnelen og steinfyllinga på Tresfjordsbrua – fra Vikebukt retning Remmem. Den spesiallaga motoriserte lekteren driver nå med oppfyllinga av den dypeste delen av traseen.

Men ikke all masse fra Stolsneset blir fraktet sjøvegen. Kun den massen som kan slippes direkte ned på brufyllinga, går med lekter. Den delen av massen som må renses for finmasse, må fortsatt fraktes på veg til mellomlagring. – 60 til 70 meter med fylling gjenstår før vi er kommet til endepunktet, opplyser Brudeseth som legger til at da snakker han om den fyllinga som vil vises over sjøflata.

Fyller opp

– Heile fyllinga skal opp i forhold til nivået den har idag; fra 4 meter opp til 15 meter opp nær endepunktet ute i fjorden, opplyser han.

Når det gjelder arbeidet med delen av Tresfjordbrua som skal stå på pæler, er også det i rute.

– Arbeidet går veldig bra, slår prosjektlederen fast.

På Vågesida av Vågstrandstunnelen blir betydelige deler med tunnelmasse lagt i depot. Dette er fjell det skal lages pukk og grus av. Men fortsatt er det behov for mye fjell til brutraseen på Vikebukt. Men den undersjøiske delen av steinfyllinga nærmer seg slutten.

Utkjøring. Onsdag morgen var det full aktivitet med utkjøring av tunnelmasse på Stolsneset. Foto: Øystein Talberg
Ny last. Lekteren som frakter tunnelmasse fra Stolsneset til Vikebukt har lastet opp og legger ut på en ny tur til over brutraseen vest for Vikebukt. Det er etter hvert blitt mange turer for denne lekteren som ved hjelp av GPS manøvrerer seg fram til riktig sleppsone. Foto: Øystein Talberg