– Jeg jobber nå med å få til avtaler med grunneierne, sier Kristin Fostervold i Statens vegvesen.

Hun forteller at på strekingen mellom Horgheimseidet og Oppland grense er det mellom 50 og 70 grunneiere hun må ha på plass en avtale med for å kunne starte ryddearbeidet.

– Vi vil gjerne rydde åtte til ni meter både på grunn av sikkerhet og på grunn av estetikk. Da vil det berøre mange grunneiere. Vi eier ikke så langt ut, sier Fostervold og forteller at mange avtaler allerede er på plass.

Hun legger også til at det på noen steder kan være aktuelt å kjøpe grunn inn til vegen.

– Vi møter i alle fall veldig positive holdninger til dette, sier Fostervold.

- Både trafikksikkerhet og estetikk

Per Brandli som er områdeansvarlig blant annet i Rauma, sier at det i tillegg til E 136 også skal ses på hogging langs fylkesvegene 64 og 660 her i kommunen.

– Store mengder skog med andre ord?

– Ja, mye, men ikke slike mengder som man lett kan tro. Det har vært gjort mye de siste åra med rydding til fem-seks meter. Nå snakker vi om opp til ni meter.

– Og dette skal flises på stedet?

– Det er opp til entreprenøren om det er mulig å finne andre løsninger. Vi sier at det skal fjernes og noen steder kan det ikke flises fordi det kan være til sjenanse av en eller annen grunn.

– Har dette med både trafikksikkerhet og estetikk å gjøre?

– Ja, det er begge deler. Og i forhold til sikkerhet er det flere ting som taler for å gjøre det luftig rundt vegene, sier Per Brandli.