Sist det skjedde var morgenen 9. mars i år. To biler var antent i nabobygda Vågstranda. Mannskaper i Måndalen fikk melding om bilbrannene. Men utrykningen stanset i det lokale brannvesenets garasjeanlegg ved Vemora. De hadde ingen som hadde godkjent førerkort for å kjøre brannbilen.

– Jeg har ingen problemer med å forstå brannmannskapenes frustrasjon. De ønsker å gjøre en innsats, men hadde i nevne tilfellet ingen som kunne kjøre brannbilen. Derfor jobbes det nå med å finne fram til løsninger på problematikken, sier brannsjef i Rauma, Falke Haugen.

Ved Rauma Brannvesen sin hovedstyrke på Åndalsnes, er det hele tiden fem personer med døgnvakt – derav sjåfør på utrykningskjøretøyet. Ved utestasjonen i Måndalen har de ingen døgnvakt. Her er det mannskapers tilstedeværelse og vilje til å gjøre en innsats i tilfelle brann som i stor grad bestemmer både utrykningsgrad og om det er brannbilsjåfør tilgjengelig.

Ny og tyngre bil

Brannsjefen forklarer at tidligere var Måndalen Brannvesen oppsatt med en brannbil med totalvekt under 7,5 tonn. Det gjorde at de fleste av dem som deltar i styrken kunne ta rattet om brannalarmen gikk.

Nå har utestasjonen i Måndalen overtatt en nyere brannbil fra hovedstasjonen på Åndalsnes. Dette er et kjøretøy med totalvekt over 7,5 tonn. Fører av bilen må ha minimum klasse C-førerkort. Per dato er det tre personer ved styrken i Måndalen som har godkjent førerkort. Skulle alle tre være fraværende samtidig; noe som skjedde da de avskilta bilene sto i brann på Vågstranda, er det ingen til å kjøre brannbilen.

Falke Haugen sier at Rauma Brannvesen på Åndalsnes alltid rykker ut i tilfelle brannalarmen går; uansett hvor i Rauma det brenner. I tilfelle brann på Sørsida rykkes det derfor ut parallelt med mannskaper fra Måndalen. Det er derfor aldri snakk om ikke å rykke ut.

Nærhet viktig

Men brannsjefen poengterer viktigheten av å komme snarest mulig fram til et brannsted. Han ser på styrken i Måndalen som viktig når det gjelder å avgrense skadeomfang i tilfelle brann i deres nærområde. Tidlig ankomst til et brannsted kan dessuten være viktig med tanke på å redde eventuelle menneskeliv

– Finnes det løsninger på problematikken?

– En mulig løsning kan være å skaffe til veie en brannbil med totalvekt under 7,5 tonn. Og det finnes biler av denne typen i markedet, sier Falke Haugen.

Krav til vannmengde

Men det er ikke bare å bytte ut bilen de har med en lettere. Skulle det være behov for å sende røykdykkere inn i et brennende hus, må det alltid være en viss mengde vann tilgjengelig på bilen. I brannbilen, som brannstyrken i Måndalen har nå, er det en vanntank som rommer 2.000 liter. Dette er synonymt med kravet til minstevolum.

– De lettere bilene har tanker med vannmengder på maks tusen liter, poengterer brannsjefen.

Han ser likevel på om det er mulig løsning blant annet ved at dette er brannbiler med andre slokkesystem.

– Vi ser på dette som en løsning, men har så langt ikke konkludert, sier Haugen.

Politisk sak

Brannvesenet i Rauma er organisert gjennom en hovedstyrke knyttet til brannstasjonen på Øran Vest/Åndalsnes. I tillegg er det tre utestasjoner – på Verma, Åfarnes og i Måndalen. Ingen av mannskapene her inngår i vaktordninger.

Per i dag er det Måndalen som er berørt av problematikken der mangel på sjåfør kan oppstå. Byttes brannbilen på Åfarnes ut med en nyere og større, kan også de få de samme utfordringen.

Det er politikerne som har bestemt hvilke organisering brannvesenet i Rauma skal ha. Et eventuelt bytte av brannbil i Måndalen vil også bli et tema på det politiske bordet; i alle fall om det koster penger.

I tilfelle brann i dag er innbyggerne på Sørsida avhengig av om en av de tre med godkjent førerkort i Måndalen Brannvesen er tilgjengelig. Uten dem er hovedstyrken i Rauma Brannvesen eneste redningen.