Svært mange av norske bilister har opplevd farlige situasjoner i trafikken som følge av trøtthet, viser Gjensidiges Samfunnsundersøkelse.

- De fleste har nok opplevd å bli trøtte i løpet av en kjøretur, men at så mange som halvparten har opplevd farlige situasjoner på grunn av trøtthet er nesten sjokkerende, sier informasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Undersøkelsen er utført av Ipsos MMI for Gjensidige. I Møre og Romsdal svarer nærmere halvparten (46 prosent) at de har opplevd dette i trafikken. Flere enn annenhver mann og hver tredje kvinne har opplevd dette.

-Hvis du begynner å glippe med øynene må du svinge av veien så fort som mulig. Å være trøtt bak rattet er noe av det farligste som finnes, sier Voll.

Dødsulykker

Ifølge Statens Vegvesen har trøtthet vært medvirkende årsak til 14 prosent av alle dødsulykker i trafikken i Norge de siste 10 årene. Å være trøtt kan være like farlig som å kjøre med promille, og er forbudt.

- Sommeren er høysesong for lange kjøreturer, og da er det ekstra stor risiko for å bli trøtt i løpet av turen, påpeker Voll.

Undersøkelsen viser at de fleste som har opplevd å være farlig trøtt har truffet fornuftige tiltak etterpå. Hele 61 prosent opplyser at de tar oftere pauser enn før og 13 prosent bytter oftere sjåfør. 23 prosent planlegger kjøreturen bedre, slik at de er mer opplagte. 17 prosent tyr til kaffe, energidrikker eller lignende for å kvikke seg opp, og 16 prosent bruker andre triks. Det er selvfølgelig mulig å benytte flere av tiltakene på samme tur.

-Hvis du først har blitt trøtt er det bare to ting som hjelper, og det er å bytte sjåfør eller stoppe og ta en høneblund. Alt annet er å lure seg selv, sier Voll.

Fakta

Sommermånedene skjer det svært mange ulykker langs norske veier, til tross for at kjøreforholdene er bedre enn om vinteren.

De siste 15 årene har nesten 2000 mennesker omkommet eller blitt hardt skadet i bilkollisjon på norske veier i løpet av denne perioden.