Åndalsnes Avis skrev den 27. juli i år at elbiler kan føre til at nedbetalingstiden av Eksportvegen (E136) vil bli lenger enn opprinnelig planlagt.

Kjører gratis

Dette fordi elbiler slipper å betale bompenger.

– Når man da tar i betraktning at antallet elbiler har økt veldig de siste to årene, og prognosene tilsier at antallet skal øke enda mer, vil dette føre til et solid inntektstap, sa daglig leder i Eksportvegen AS, Torgeir Stene, til Åndalsnes Avis da.

Nye regler

Etter denne saken ble publisert ble Åndalsnes Avis kontaktet av statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold (Frp).

– Jeg kan informere om at det er allerede innført mulighet for betaling av bompenger for elbiler, skriver han til avisen i en e-post.

– Elbiler kan måtte betale opptil 50 % av prisen.

Proposisjon

I Kommuneproposisjonen 2019 som ligger på regjeringen.no kan følgende leses:

«I planleggingen av nye bompengeprosjekter legges det i utgangspunktet til grunn en takst for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 på 50 prosent av takst etter brikkerabatt, og i takstgruppe 2 på 0 prosent, dersom det ikke er fattet lokalpolitiske vedtak om noe annet innenfor gjeldende rammer.»

Styrevedtak

– Dette tolker jeg som at myndighetene da har gått fra at de skal legge rammene for drift av bompengeselskapene til at det blir opp til hvert enkle bompengeselskap hvordan de skal løse driften, sier Stene

Han forteller at han har oversendt saken til styret.

– Det må et styrevedtak til for å kunne innføre bompenger for elbiler, og da til maksimum 50 % av normal takst.

Inntektstap

Stene går av som daglig leder i Eksportvegen AS nå i august, men han er på at dette må på dagsorden.

– I 2016 var det 50 000 passeringer av elbiler. I 2017 var dette økt til 90 000. Og med tallene vi har så langt i år tyder det på at vi i 2018 vil ende med 150 000 passeringer. Om alle disse skal være gratis, og antallet passeringer av bensin- og dieselbiler går ned er det snakk om mye penger, avslutter Stene.