Bilutleiegiganten Hertz ber om konkursbeskyttelse

Bilutleieselskapet Hertz søker om konkursbeskyttelse i USA etter at det ikke ble enighet med kreditorene om tilbakebetaling av gjelden på 19 milliarder dollar.
Nyheter

I en pressemelding opplyser selskapet at det fredag ikke var mulig å bli enige med kreditorene om en forlengelse av lånevilkårene.

Moderselskapet Hertz Global Holdings og flere av datterselskapene i USA og Canada søker derfor om konkursbeskyttelse.

I henhold til amerikanske konkurslover sendte selskapet selv inn begjæringen til en domstol i Delaware. Enn så lenge fortsetter driften mens det gjøres forsøk på å restrukturere det over hundre år gamle selskapet.

Rammet av koronaen

– Covid-19s innvirkning på reisebehovet var plutselig og dramatisk og førte til en brå nedgang i selskapets inntekter og fremtidige bookinger, skriver Hertz.

Sidet det er usikkert når inntektene vil komme tilbake, var det nødvendig å starte en prosess for å oppnå restrukturering.

Fredag gikk fristen ut etter at Hertz i forrige måned ikke lenger greide å betjene gjelden på 19 milliarder dollar, om lag 190 milliarder kroner. Kreditorene ville ikke gå med på ytterligere utsettelser uten at det ble lagt penger på bordet.

Rammer ikke alle

Konkursen vil ikke ramme virksomhetens drift i Europa, Australia eller New Zealand med det første. Heller ikke selskaper i USA som er franchisetaker under Hertz-paraplyen, vil bli rammet. Dette gjelder også andre merkenavn som Thrifty, Firefly, Dollar og Hertz Car Sales.

– For oss er det virksomhet som vanlig, selv om koronapandemien påvirker oss i stor grad. Kundene våre kan føle seg helt sikre når de fortsetter å bestille hos oss, sier Hertz Norges administrerende direktør Trygve Simonsen i en pressemelding.

Selskapet har over 1 milliard dollar i kontanter som kan sikre videre drift. Avhengig av lengden på covid-19-krisen regner selskapet med å kunne få ta opp nye lån.

Markedet for bilutleie har rast i takt med at flytrafikken er satt på bakken på grunn av koronapandemien. Hertz, som ble etablert i 1918, strevde med marginene allerede før krisen, og aksjekursen har falt med 82 prosent hittil i år.

(©NTB)