Første skoledag er en spennende dag både for elever, foresatte, og lærere. På Åndalsnes barneskole startet 35 elever på sin første skoledag mandag.

Luca Sofie Tokle, Verona Amundsen og Ella Amanda Sylte Misund, var alle enige om at det hadde vært en kjekk dag.

– Det var veldig bra å være inne på skolen og gjøre matte, sier Ella fornøyd og de andre nikker enig.

Spente

De innrømmer at de var litt spente på forhånd, men at alt ble bra så fort skoledagen var i gang.

– Vi har lekt mye ute også og lærerne er veldig hyggelige, sier Verona.

Det er totalt 215 elever på Åndalsnes barneskole og 32 ansatte. Av disse er 23 lærere. I første klasse er det 3 lærere, pluss en lærling og en assistent.

Nye elever

Brynhild Synstnes er en av lærerne som har fått den ene gruppen av førsteklassinger. Hun innrømmer det blir litt kaotisk den første dagen.

– Mange nye ansikter og navn å forholde seg til. Det går greit i klasserommet, men så fort de er ute i skolegården, blir utfordringen litt større, smiler hun.

– Hva er det viktigste med den første skoledagen, mener du?

– Det er viktig å finne rutinen og at barna blir kjent med huset og hverandre. Man merker jo at ting tar litt lengre tid enn det læreren tror på forhånd, sier hun.

SFO

Elevene har en kort dag mandag og litt over halv ett, strømmer foreldrene til for å hente sine håpefulle. Noen elever skal over på SFO, som holder til i samme bygning. Og noen har også valgt ÅIFs nye tilbud og idrettsaktiviteter etter skoletid.

– Det er mange første og andreklassinger som benytter seg av det tilbudet, og så dabber det litt mer av oppover i klassetrinnene, forteller rektor på skolen, Nina Ellingseter Aandal.

Tradisjon

Hun forteller det var godt oppmøte på den første skoledagen og både foreldre, besteforeldre og til og med noen oldeforeldre, hadde møtt opp for å markere dagen.

– Det er en fin tradisjon som holdes i hevd, sier Aandal.

– Hva er den største utfordringen på den første skoledagen?

– Det må være å gjøre elevene kjent og trygge, slik at de ønsker å komme tilbake i morgen. Vi har også et faddersystem som hjelper de nye elvene til å bli trygge. 4.-klassingene får en elev hver som man gjør litt fellesaktiviteter sammen med og følger opp på ulike vis. Det fungerer veldig fint, sier hun.

Gruppebilde

Og før alle gikk hver til sitt etter den første skoledagen, fikk lærerne og rektoren samlet alle til et gruppebilde foran inngangen.

Rektoren benyttet anledningen til å lodde stemningen blant elevene:

– Har første skoledag vært kjekt? Vil dere komme igjen i morgen?

– Jaaaa, ljomet det utover skolegården.