Krigshistorie fenger og det var mange som fikk med seg den offisielle åpningen av den såkalte Gullvogna under Trollveggen mandag.

Det var i fjor sommer at Svein Kroken fikk tips av Odd Bjørn Alnes om en gammel trevogn, lik de som ble brukt under gulltransporten i aprildagene i 1940, sto i fare for å bli til pinneved.

– Han pekte på stasjonen her og oppfordret meg til å ta vare på vogna og kople vogna til stasjonen her. Men jeg måtte tenke meg litt om, forteller Kroken til de frammøtte.

Måtte bytte glass

Men når han først hadde bestemt seg, gikk det fort. Han fikk Tor Christian Jevanord til å lage utstillinga som er koblet opp mot historien bak gulltransporten. Alt treverket i vogna ble skiftet ut, den ble fraktet til stasjonen med mobilkran, og jernbaneklubben fikk lagt skinnegangen.

– Men så fikk vi en nedtur; glasset i vinduet til utstillinga hadde så mye gjenskinn at vi kunne ikke se igjennom. Så det måtte byttes ut med museumsglass, forteller Kroken.

Han forteller om begivenhetene som førte til gulltransporten i aprildagen i 1940.

– Det at Blücher sank i Oslofjorden gjorde at gulltransporten fikk et forsprang. Da den første tyske soldat gikk på Carl Johan, forlot den siste bilen Oslo, forteller han.

Vaktselskap

Da gullbeholdningen forlot Lillehammer for å bli fraktet til Åndalsnes, ble 30 soldater fra Jørstadmoen utkommandert til å bevokte gullet, deriblant dikteren Nordahl Grieg. Etter flere bombeangrep ved stasjonsområdet på Åndalsnes den 20. april ble godsvognene transportert til Romsdalshorn stasjon ut på kvelden.

– Det var denne stasjonen som ble flyttet fra Romsdalshorn stasjon, vaktselskapet gikk ut og inn av de tre dagene toget sto ved stasjonen, før gullet ble transportert videre, sier Kroken før den offisielle snorklippingen blir foretatt av Marit Stokes.

Snorklipping

Stokes er venninne med dattera, Mona Gleditsch, til ekteparet Nini og Kristian Haslund Gleditsch som var nøkkelpersoner under gulltransporten.

– Ekteparet var med på å laste gullet og var også med på gulltransporten. Ninis bror, Fredrik Haslund, ledet selve transporten. Han ga også ut en bok sammen med sin søster, i 1954, som handler mye om gulltransporten; Glimt fra kampårene, forteller Stokes.

Etter snorklippingen fikk Tor Christian Jevanord som har laget utstillinga, og som eier en stor samling av materiell fra krigen, fortelle litt fra sitt ståsted.

Fascinert

– Da jeg som 12-åring fikk høre om hendelsene rundt Romsdalshorn stasjon og gulltransporten, gikk vi på skattejakt for å se om vi fant noen gullrester. Det ble ikke noe funn, men den historiske interessen ble tent. Siden den gangen har gulltransporten fascinert meg, forteller han.

Jevanords utstilling viser to soldater som voktet over gullvognene den gangen, samt Nordahl Grieg som hadde regien på stasjonen, og en tysk soldat i flygerdrakt som bombet stedet under gulltransporten. Det ligger også en rest av jernbaneskinner bak vindusglasset. Den fløy 150 meter under et bomberaid og ble funnet igjen kilt fast mellom to stener.

En film om gulltransporten ble vist til slutt. Filmen er laget av Jevanord og Øyvind Hansen, og den skal rulle og gå til informasjon for de besøkende, på en skjerm inne i vogna.