På nyåret, allerede 3. januar, blir det kurs i hvordan man kan formidle, oppmuntre og overbevise venner og bekjente til å ta i bruk digitale tjenester.

Det blir kurs både for kommunalt ansatte som har kommunikasjon med publikum, og for frivillige som er interessert.

– Det blir stadig flere digitale løsninger, og vi får mange henvendelser om hjelp. Det er mange som kan mye fra før, men det er noe annet å skulle videreformidle det. Derfor arrangerer vi dette kurset, forteller Kairith Fugledal Kvarsnes på Frivilligsentralen.

Skreddersydd kurs

Kommunen og frivilligsentralen har søkt om penger til å arrangere kurset fra Kommunal- og moderniseringsdepartemnetet.

Da Fugledal Kvarsnes, biblioteksjef Sondre Myhre, rådgiver Trygve Børsting og kommunikasjonssjef Arnt Olav Herjehagen begynte å kikke på dette, oppdaget de at det ikke fantes slike kurs.

– Kurset er derfor skreddersydd for Rauma kommune av Folkeuniversitetet, forteller de.

Trenger ikke mye kunnskap

Myhre mener at jula er høysesong for teknisk hjelp.

– Det er vel en som har den jobben i hver familie. Det trenger ikke være den som nødvendigvis kan mest, men det er alltid en som er utpekt, er det ikke, ler biblioteksjef Sondre Myhre, som legger til at en av bibliotekets oppgaver er å gi folk informasjonskompetanse.

– Å lære folk hvordan de kan ordne ting selv eller finne ut ting er en av våre oppgaver. Det kommer mange innom, sier han.

Man trenger ikke være ekspert for å delta på kurset.

– Man trenger ikke være superflink, men hvis man kan det grunnleggende og har lyst til å lære mer er det topp, sier Fugledal Kvarsnes.

Fortsatt ledige plasser

– På sikt ønsker vi å få til et drop-in tilbud der man kan få hjelp, sier Børsting.

Og det er fortsatt mulig å melde seg på kurset.

– Det er bare å ta kontakt, sier Fugledal Kvarsnes.