For en uke siden kunne lokalavisa melde at Classic Norway Hotels (CNH) hadde kjøpt ut Romsdalen Eiendom AS i 50–50-eierskapet av Grand Hotel, og blitt eneeier.

CNH kom inn på eiersiden i 2021, og hadde fram til i romjula for bare få uker siden en god lokal partner i Pål Ragnar Amundsen og resten av Romsdalen-selskapene.

Da vi ble gjort oppmerksom på handelen, ønsket vi naturligvis å være først ute med nyheten. Det fikk konsekvenser.

Reagerte

Eksklusivitet er ikke noe nytt i vår verden. Det kan kanskje vurderes som et dårlig etisk trekk, men alle står fritt til å snakke med den de ønsker. Omså på tomannshånd.

Problemet med Grand Hotel-saken, var reaksjonen da vi brakte nyheten på banen.

Møtet som var organisert, mellom de «nye» eierne og Romsdals Budstikke, var det bare flaks at vi kom over. Og da vi ønsket å gå ut med selve nyheten, fikk vi til svar at møtet vi ikke var invitert til kom til å bli avlyst om vi trykket den.

Det endte med at vi publiserte - selvfølgelig - og møtet ble likevel avholdt, bak lukkede dører. Det fikk vi vite i etterkant. Et møte hvor vi altså ikke var velkomne, fordi vi ikke kunne vente i fire dager med å omtale handelen.

Fordi vi ville styre vårt eget narrativ. Bestemme selv når og hvordan vi ville håndtere vår egen sak.

Hva var problemet?

I framtida håper vi CNH og andre i næringslivet forstår avisas synspunkt, i slike sammenhenger. Nyheter er ferskvare, med kort levetid. Det burde de vite.

I dette tilfellet var også nyheten utelukkende positiv, som får oss til å undre: hva var problemet?

Hva tjente de på å holde tilbake?

Betyr en regionavis i Molde mer for dem enn lokalavisa?

Trond A. Alund, redaktør