Skrevet av Øyvind Hovde, leder og 2. listekandidat, og Arne S. Lillehagen, 6. listekandidat Rauma Høyre

En kommune, stor eller liten, har ansvar for cirka 70 tjenesteområder, hvor det følger mange lover og forskrifter med. Flere av disse tjenesteområdene krever store ressurser og kompetanse, og er ofte organisert i samarbeid med nabokommuner. Mange av tjenestene er lovpålagt for en kommune, selv om struktur og innhold bestemmes av kommunen selv, ofte innenfor rammer og normer. En kommune er også undergitt et omfattende kontrollregime fra ulike etater, med Statsforvalter som den sentrale. De mest omfattende og viktigste tjenestene som omfatter de fleste innbyggere, finner vi innenfor helse, omsorg og velferd samt oppvekst.

Det er åpenbart at disse grunnleggende tjenestene vil ha Rauma Høyres oppmerksomhet, da merforbruk utfordrer kommuneøkonomi, rekruttering og kompetanse. Av mange saker vil vi ha fokus på blant annet disse:

  • Økonomisk styring og kontroll

  • Prioritere det viktigste først innenfor inntektsrammene

  • Kommuneplanens arealdel og samfunnsplan blir det førende styringsverktøy i valgperioden

  • Vurdere om vi har en optimal politisk - og administrativ organisering

  • Styrke samarbeidet med naboregionen og andre relevante miljøer, eksternt så vel som internt

La oss utdype og fremheve nærmere disse punktene.

Den siste valgperiode har Raumas styring og prioritering ført oss inn på Robek-lista sammen med 13 andre kommuner i landet. Vi har sett hvor hemmende dette er for en kommune med ambisiøse mål og strategier. Dette kan skape frustrasjon og motløshet, særlig blant ansatte og politikerkorpset. Rauma var også på Robek først på 2000-tallet i knapt 6 år. Knapt 11 millioner gjenstår før vi er « herre i eget hus», og det må vi klare samtidig som vi må gjenoppta arbeidet med å bygge en buffer.

Kommuneplanens arealdel og samfunnsdel vil være av de viktigste plan- og styringsdokumenter som en kommune er pålagt å revidere, helst hvert fjerde år. Dette er et krevende arbeid og er et veikart for hvordan vi skal bruke våre arealer til ulike formål. Dette gjelder boligområder, hyttefelt, næringsområder og annen infrastruktur. Her må det utvises balanse mellom mange hensyn, hvor naturmangfold og miljø - og naturforvaltning må vektlegges. Her vil styresmaktene stramme grepet, samtidig som de siste tiders flom og ras har vist oss nødvendigheten av det. En god og involverende planprosess kan også hindre mange etterfølgende dispensasjoner.

Samfunnsplanen angir en kommunens ambisjoner og mål hva gjelder muligheter, fortrinn og utfordringer. Kommunen har et klart ansvar og rolle i å styre samfunnsutviklingen i ønsket retning for å styrke attraktivitet, tilflytting og gi pendlerne en lettere reisevei. Her må arbeidet intensiveres slik at målbare resultater oppnås basert på statistikk og fakta. Vi ser at mange distriktskommuner styrker samfunnsavdelingene sine for dermed å vektlegge sterkere tilretteleggerrollen. Rollen vi har som knutepunkt for samferdsel i fylket, må styrkes både når det gjelder bane og veg.

En kommune får stadig flere og mer komplekse oppgaver, blant annet innenfor planlegging og utvikling, med økt fokus på klima- og miljøutfordringer. For en liten kommune blir dette stadig mer utfordrende, samtidig som forventningene hos innbyggerne øker. Vi mener tiden er moden for en revisjon av styringssystemene politisk og i samspill med kommunedirektøren.

Med stadig utbygging av samferdselsstrukturen, kan Rauma noen ganger falle utenfor regionens midtpunkt. Det vil derfor være viktig at vi deltar aktivt i fora og organer som fremmer våre interesser på en god måte. Ved å støtte andre, kan vi også forvente støtte fra andre der det trengs.

Vi håper på din støtte for vårt arbeid!