Rauma Næringslag vil dra i gang en næringslivsdugnad i forbindelse med TV-aksjonen torsdag ettermiddag.

– Fem stykker vil gå sammen på kontorene til Timpex og ringe rundt til bedrifter for å få de til å gi bidra i innsamlingen. Samtidig vil Nils Ivar Heggem og Rune Singelstad stå på Trollstigen og fylle opp en vannsøyle med frisk fjellvann fra elva, etter hvert som pengene strømmer inn, forteller leder for TV-aksjonen lokalt, Marit Hjertviksten.

Hun har fått med seg leder for næringslaget, Lars Stenerud til å demonstrere vannsøyle- gimmicken.

– Vi håper selvsagt at mange vil komme opp på Trollstigen for å følge med på utviklingen. En litt artig sak dette, mener han.

Søyla er den samme som ble brukt i sentrum under vannprosjektet Z, men med en litt mindre skala.

Hjertviksten kan fortelle at de hadde siste arbeidsmøte før tv-aksjonen mandag kveld, og alle bøssene er plombert og påsatt klistrelapper.

– Antall bøssebærere er i år cirka 100. Det er litt mindre enn i fjor. Vi fant ut at enkelte områder trengte kun en bøssebærer.

Hun forsikrer at alle hus får besøk, også institusjonene.

– Der blir beboerne informert i forkant, og de som er villig til å gi, vil få besøk av en bøssebærer på sitt rom; geleidet av en ansatt. Slik unngår vi at bøssebærere må gå gjennom hele institusjonen, forteller aksjonslederen.

– Hvilke forventninger har dere når det gjelder beløp?

– Vi har vel ikke noen konkrete forventninger i den forbindelse, men det virker som det gis litt mer hvert år. I og med at vi har dratt i gang denne auksjonen, vil det kanskje blir mer her lokalt i år. Næringslivsdugnaden kan jo også føre til større bidrag.

– Hvordan fungerer egentlig disse auksjonene på Facebook?

– Der legger man inn bud og de som kommer med det høyeste budet innen klokka 20.00 på søndag kveld, får budet. Tidspunktet for aktiviteten avtales mellom den som har gitt og den som har kjøpt. Med unntak av middagen på Grand og Humorgallaen. Der er tidspunktet gitt.

– Når kan man forvente besøk søndag?

– Mellom 16.00 og 20.00 søndag kveld. Da er det viktig å ha cash klar, påminner Hjertviksten.

Hun forteller at dagligvareansatte har sagt seg villig til å gå med en lapp på brystet hvor det står «Husk å ta ut cash» for å påminne kundene. Alle dagligvarebutikker er behjelpelig med det før aksjonsdagen. Ved de foregående TV-aksjoner fra 2009 frem til i fjor, har hver innbygger i Rauma gitt i gjennomsnitt 48 kroner hver.