Har i den siste tida lest mye om toferjeløsning på strekninga Åfarnes-Sølsnes og følt at det er på tide med en litt annen vinkling.

Jeg har pendlet regelmessig til Molde de siste fem-seks åra og har en litt annen erfaring enn det som blir gjengitt i diverse aviser. Så langt jeg kan huske har jeg kun stått igjen én gang på en ferjeovergang om morgenen på veg til jobb. Da var jeg litt seint ute, samtidig som det var en gasstransport. På ettermiddager forekommer det selvfølgelig oftere. I fjor sto jeg igjen én gang og året før tre ganger, vel å merke mest på sommerstid.

Er det virkelig behov for at det skal gå to halvtomme ferjer i skytteltrafikk for dere som ikke klarer å ta livet litt med ro? Har dere tenkt på miljøet når dere fremmer slike forslag? Dere vil altså at ferjene skal gå stort sett hele døgnet året rundt når det er minimalt behov for det.

1.000 biler betaler kr 10,- mer pr. tur i snitt (det er hvis vi tar pent i og regner bare personbiler og ikke personer, samt rabattkort). Dette fører til at disse tre ekstra bilene kommer seg så fort som …. over fjorden. Det blir minimum 10.000,- totalt. Altså ligger vi i området 3.500,- pr. bil pr. tur. Nei dette høres ikke bra ut for meg, og er dette samfunnsøkonomisk? Mer miljøskadelig måte å få disse tre bilene over fjorden på, finnes vel ikke.