I et blogginnlegg på Eksportvegens hjemmeside, går daglig leder Torgeir Stene ut og skriver at den store økningen av elbiler i bilparken gjør at man går glipp av bompenger.

Indirekte tap

– Slik trafikkutviklingen for el-bilar har teke seg opp frå 2016 med 50 947 til 2017 med 96 038 passeringar, bør det stipulerte resultatet for 2018 på om lag 150 000 passeringar være realistisk, skriver han i innlegget.

Til Åndalsnes Avis sier Stene at enhver bil som passerer gratis gjennom tunnelen og over brua er et indirekte tap.

– Det som jeg skrev er at dersom utviklingen fortsetter, med at mer og mer av privatbilparken blir elbiler, så vil vi få en klar nedgang i inntekten.

Vanskelig å beregne

– Hvor mye taper dere i bompenger på at elbiler kjører gratis?

– Det er vanskelig å tallfeste nøyaktig. På vår strekning er det kun privatbiler det dreier seg om, det er nesten ingen elbiler blant de store bilene i transportnæringen. Vi har også abonnement som gir rabatt helt ned til 50 %. Dette gjelder for både Vågstrandstunnelen og Tresfjordbrua. For å sette opp et nøyaktig regnestykke vil du måtte ta med hvor mange som inngår i denne ordningen, sammenlignet med de som kjører til full pris.

Stene har derfor ikke satt opp noe regnestykke på hvor mye elbiler ville ha måttet betale dersom de skulle begynne å betale bompenger.

Kan bli lenger nedbetaling

Han legger derimot ikke skjul på at det ville være en betydelig gevinst for Eksportvegen dersom de også fikk inntekter fra bompenger for elbiler også.

– Men slik myndighetene har lagt opp til så skal elbiler pr. i dag ikke betale bompenger. Hvor lenge dette vil fortsette vet man jo ikke.

– Ser du for deg at den planlagte nedbetalingstiden av tunnelen og brua vil bli lenger enn planlagt siden antall elbiler øker?

– Hvis antallet personbiler som passerer i året gjennom tunnelen og over brua holder seg konstant, så vil naturligvis betalingstiden kunne bli lenger dersom antallet elbiler øker og antallet bensin- og dieselbiler går ned. For det blir tap av inntekt for oss, sier Stene.

– Dersom du derimot tar utgangspunkt i at antallet biler som passerer øker, og at økningen kun gjøres av elbiler, så vil betalingstiden blir den samme. Alt avhenger av utregningsmetode.

Ordningen må vurderes

Stene legger ikke likevel ikke skjul på at det de ser av utviklingen tyder på at antallet biler som må betale bompenger går ned.

– Det vil i neste rekke gjøre at inntektene enten vil stagnere, eller rett og slett går ned. Det er logisk matematikk at det ikke er noe hjelp i at antallet biler som passerer øker, dersom dette antallet ikke behøver å betale.

– Vil du ta til orde for kompensasjon fra staten for et eventuelt inntektstap?

– Dette gjelder ikke bare oss, det gjelder alle bomstasjoner i Norge. Det er ikke urimelig at staten tar denne ordningen opp til vurdering. Flere medier har laget artikler hvor enkelte tar til orde for at også elbiler også må betale, men at de i første omgang får det til redusert pris. Det er mange måter å gjøre dette på.

Stene sier at deres oppgave er å ta inn bompenger, etter takster som staten styrer. Det er derfor opp til Samferdselsdepartementet og Stortinget om alle skal delta i spleiselaget.

– Slitasjen og bruken av veg, tunnel og bru er jo den samme, uansett om man kjører på strøm eller fossilt brensel.

Slik har trafikkutviklingen vært når det kommer til elbiler som passerer gjennom Vågstrandtunnelen og over Tresfjordbrua. Foto: Eksportvegen