Lørdag ble to semitrailere stanset, og fikk kjøreforbud fordi de manglet utrustning for vinteren. Det vil si dekk og kjetting.

Men nå hadde det seg slik at en semitrailer kjørte utfor ved Skiri, omtrent på samme tid. Vegen ble stengt som følge av uhellet, og det dannet seg kø. Kontrollørene fra Vegvesenet var blant dem som rykket ut til ulykka.

Da det var klart for å sette på trafikk igjen var det to trailere som hadde åpenbare problemer på det glatte føret.

- Det viste seg at dette var to trailere vi hadde ilagt kjøreforbud bare en time tidligere, forteller leder for tungbilgruppa i Statens vegvesen, Runar Inge Larsen.

De to trailerne, som var på veg sørover, ble eskortert av vegvesen og politi i sakte fart opp til kjettingplassen; før Verma-bakkene.

Låst fast

- Den ene av de to sjåførene slet med kommunikasjonen, men med tre fra oss og to fra politiet til stede skjønte han nok alvoret, sier Vegvesenets mann.

Det ble klart at sjåførene vanskelig kunne gjøre noe med dekk eller kjettinger fra kjettingplassen i Romsdalen. Da køen hadde løst seg opp ble det ny eskorte i sakte fart. Denne gangen tilbake til Åndalsnes.

- Vi har med folk å gjøre. Folk som er alene i et fremmed land, forklarer Larsen, om hvorfor de ikke ville etterlate trailerne oppe i Romsdalen.

På Åndalsnes ble vegvesenets nye "våpen" tatt i bruk. Begge fikk satt på hjullås, med beskjed om at den ikke ville bli fjernet før alt var i orden.

Mandag, etter to overnattinger i bilen kunne sjåførene på nytt vende nesen sørover. Da var kjettinger innkjøpt og dekk skiftet.

Vegvesenet har myndighet

- Gebyrene man får for dårlige dekk og manglende kjetting er småtterier i forhold til disse kostnadene, kommenterer Larsen.

Den nye muligheten med å sette på hjullås var en prøveordning i Region Sør i fjor. Nå er ordninga utvidet til hele landet, og blir permanent fra nyttår. Forskriften er slik at Statens vegvesen kan sette på hjullås etter egen vurdering. Det vil si at man ikke trenger å kontakte politiet først.

- Dette virker, når det ikke er vilje til å ordne opp. Det er ingen god følelse når vi ilegger kjøreforbud, og dette bare blir ignorert.

- Selve hjullåsen er ikke enkel å få av?

- Man må ha tung redskap om man skal klare å bryte den opp, ja sier Larsen.

- Det er liv, helse og sikkerhet på vegen det gjelder?

- Det er nettopp det, ja.