Cruisebåtlisten for 2018 viser at antall anløp til Tindekaia på Åndalsnes er økt fra 46 anløp i 2017 til 55 anløp i år.

Det listen også viser, er at mange av anløpene er blitt redusert med flere timer. Så mange timer at det ikke vil bli mulig å kjøre to avganger per dag til Bjorli med turisttoget, som har vært vanlig frem til nå.

Bekymringsfullt

– NSB har for 2018 kun blitt booket for én avgang per dag. Det at cruisebåtene ligger kortere tid på Åndalsnes, gjør at det blir mindre tid til utflukter for gjestene. Det vil føre til færre bussavganger og færre besøkende i Rauma. Det ser vi på som bekymringsfullt, sier Fossum.

Han forteller at det er kommet en ny konsernavdeling i NSB; «NSB reiseliv» som har ansvaret for å ta inn slike bestillinger. De har hatt møter med Molde og Romsdal havn som sier de jobber med å løse saken.

– Hva det resulterer i, gjenstår å se. Cruisesesongen nærmer seg raskt, sier Fossum som her uttaler seg som leder for cruisenettverket.

Sparker bein under satsingen

– Vi har i flere år jobbet for å få til flere opplevelser langs Raumabanen, blant annet Moskus safari på Dovre. Dette sparker beina under mye av den satsingen, sier han.

– Dette er svært ødeleggende for reiselivet og for Raumabanen som cruiseturist-bane. NSB må ha to avganger per dag for å være bærekraftig. Dersom trenden med 4 – 4, 5 timers liggetid i Åndalsnes og delte anløp mellom Åndalsnes og Molde for store cruiseskip, fortsetter, vil satsingen på Raumabanen som turistbane med cruiseskip som basis, bli revet i fillebiter, sier han.

Må ligge en hel dag

Han mener reiselivsnæringen i Rauma må jobbe for at de store cruiseskipene ligger hele dager i Åndalsnes.

– Jeg er tilhenger av at når Romsdalen AS er oppe og går, skal de stå for innsalget av cruiseskip til Åndalsnes og markedsføre og selge inn anløp. Først da får reiselivsnæringen i Åndalsnes/Rauma kontroll med markedsføringen, innsalget til rederi, agenter og markedsføringen av alle våre utflukter. Det er vi her på Åndalsnes som vet hvordan det fungerer best, mener Kroken.

Molde og Romsdal havn

– Vedrørende liggetida stemmer det at noen skip ligger kortere enn i fjor. Dette gjelder eksempelvis Costa skipene, som har redusert liggetida med en time. Vi kjenner ikke til hvorfor enkelte av anløpene har kortere liggetid, men kan anta at dette henger sammen med seilingsruta for øvrig. Vi jobber med å påvirke rederiene til å forlenge liggetida, sier Jorid Søvik, i Molde og Romsdal havn.

Hun ser at for å kunne fortsette å utvikle cruisedestinasjonene i vårt havnedistrikt er vi avhengig av en bærekraftig utvikling for de landbaserte aktørene.

– Vi anser det derfor som meget viktig å kunne finne gode løsninger på slike utfordringer. Åndalsnes byr på mange flotte attraksjoner og tilbud, og vi ønsker å bidra til at turistene får anledning til å bruke tid og penger her, sier hun.

– Kan rabattordningen med kun én havneavgift for to havner, være en av årsakene til at cruisebåtene ligger korter på Åndalsnes?

– Dette er en ordning som har eksistert siden 2006, og som flere av rederiene har god erfaring med. Et eksempel på dette er AIDA som i en årrekke har besøkt Åndalsnes, før de drar videre samme dag til Molde. Dette åpner for muligheten til å arrangere overlandsturer, hvor passasjerene kjører buss fra Åndalsnes, innom for eksempel Trollstigen, og går om bord i skipet igjen i Molde. Rederiene fastsetter reiseruta, og de har da ønske om å besøke begge destinasjonene. Når det gjelder Costa, som har kuttet liggetida med en time, går disse skipene videre til Flåm, ikke til Molde, sier hun.

– Har dere opplyst cruiseoperatørene og gruveselskapene at med redusert liggetid på Åndalsnes vil ikke gjestene få anledning til å ta de utfluktene som er tilgjengelige?

– Aktørene som operer her er godt kjent med tilbudet i Åndalsnes og konsekvensene av kortere liggetid.