– Det har seg slik at NSB slet i 2017 med å dekke etterspørsel under cruiseanløp i vintersesongen og høstsesongen. Det på grunn av personalmangel og at alle togsett er i bruk andre steder, forteller Terje Fossum, seniorkonsulent, NSB Marked.

NSB har også i forbindelse med den kommende anbudskonkurransen for kjøring av tog i Norge, fått nye rammebetingelser og større press for å kutte kostnader.

Ikke økonomi i 2018

– Skal NSB holde på med cruise, må det gå med overskudd. Tidligere har NSB kjørt ekstratog i skuldersesongen, men det er det ikke rom for i 2018. Det er klart bekymringsfullt for Raumabanen siden vintercruise er økende. I fjor var det faktisk rekord med nesten 2500 toggjester. Det er klart vi ikke kan tilby et vanlig tog med 75 sitteplasser til en båt med 2500 passasjerer, sier Fossum som også er leder for styringsgruppa i cruisenettverket Åndalsnes, Lesja og Dovre.

Cruisenettverk

I det nettverket, som ble etabler for tre år siden, jobber de med et prosjekt med å utarbeide nye utfluktsmuligheter langs Raumabanen.

– Disse turene er blitt testet ut de siste tre åra og i april har vi siste møte i prosjektet. Da har vi to alternativ, enten fortsette nettverket eller få det inn i Romsdalen AS. Uansett videreføres arbeidet som er gjort. Vi er i sluttfasen nå, sier Fossum

Derfor er det viktig å få på plass cruisetoget – også utenom sommersesongen. Nettverket tok kontakt med Norsk Jernbanemuseum og de har nå tilbudt seg å kjøre et stort cruisetog når det er vinteranløp.

De vil kjøre samme ruteplan som NSB har holdt på sommercruisetoget. De tilbyr et 200 seters tog med to avganger per dag.

– Museum; er det gamle togsett?

– Nei, det er ikke gammelt. Vognene er nyoppusset og har vært i bruk av NSB frem til 2008. En vogn er ekstra fin, fra perioden på 90-tallet da det ble satset på hvilevogn-kupeer. Den ble den gangen beskrevet som «luksus på skinner». Men ellers vil jeg si at vognene er mer komfortable enn vanlige tog er i dag, med god plass mellom setene.

– Men lokomotivet er av eldre årgang?

– Ja, det er et gammelt diesellok som gikk på Raumabanen fra 50-tallet og frem til 2000.

Toget fra Norsk Jernbanemuseum kommer til Åndalsnes på ettermiddagen 27. februar fra Hamar, for å ha en prøvetur onsdag 28. februar, under cruiseanløpet til Oriana. Det sammen vil skje dagen etter, da cruisebåten Magellan ankommer havna på Åndalsnes.

– Vil Norsk Jernbanemuseum fortsette med dette tilbudet?

– Hvis rederi og cruiseagent synes det er interessant så. De vil først og fremst kjøre i skuldersesongen, da NSB har problematisk tilgang. NSB vil fortsette å kjøre eget tog om sommeren – som før, avslutter Fossum.