– Dette holder ikke, tenkte Lars Wenaas da han sammen med ikke så fjellvante turvenner startet nedstigninga fra Nesaksla retning Åndalsnes – det etter å ha gått turen over Romsdalseggen med start i Vengedalen.

Etter en lang tur over Romsdalseggen så han nedturen som direkte strevsom – for de ikke fjellvante i følget heller ikke særlig morsom.

– I tillegg er det sterk slitasje på stien og området rundt den. Det så ikke så vakkert ut. I sum dempet det turopplevelsen, sier Wenaas som på vegne av Wenaasgruppen går inn med 1,4 millioner kroner til oppgraderingen av stien.

Mange sammen

Siden Lars Wenaas tok kontakt har Solveig Brøste Sletta i Nordveggen AS ledet an i stiprosjektet. Etter hvert har hun fått med seg mange sterke og gode krefter.

– For det er sammen vi skal jobbe fram prosjektet, sier Nordveggens daglige leder.

Grunneierne i området har uttrykt seg positiv til tiltaket.

Rauma Næringslag gikk inn med 100.000 kroner til forarbeidet. Nå har Rauma kommune gått inn med tilsvarende sum (se egen sak).

Lokale arkitekter

Ekstra glad er Brøste Sletta over å ha fått med seg lokale arkitekter i arbeidet. Streken AS ved Ragnhild Amundsen og Hagen landskap ved Mari Klauset Hagen har tatt jobben med utformingen av og innholdet i turstiprosjektet.

– Det har fra arkitekters side vært stor interesse for å kunne delta i et slikt prosjekt. Derfor er det så trivelig at lokale arkitekter har kunnet ta på seg oppdraget, sier Brøste Sletta.

Under ei pressekonferanse i Rauma Næringshage fredag (i går) kunne Ragnhild Amundsen fortelle om hvordan de ser for seg utformingen av prosjektet. Om materialvalg som for en stor del vil bli stein i kombinasjon med stål – stål av samme type som det Vegvesenet har tatt i bruk blant annet på Trollstigen.

Ferdigrusta stål

Hun kunne også fortelle om en tursti som fra starten av nå vil kunne føre til at alt fra folk med barnevogn og eventuelle brukere av rullatorer vil kunne ta seg opp til Nebba – dette første delprosjektet av turstiprosjektet.

– På Nebba vil det blant annet bli etablert en ny utsiktsrampe der dagens utkikkspunkt er. I tillegg vil området ved Grindbygget også bli sentralt – med det sikre turgåere til Nebba utsikt retning både Åndalsnes sentrum og Romsdalen/Isterdalen, sier Amundsen.

Stien fra Andersmyra via Galleriet og Båsen, det siste strekket opp mot toppen, vil bli ledet via trappetrinn av stein samt stiger av stål. I tillegg skal det også etableres en fotorampe i dette området – en rampe som vil gi de foto- graferende en fantastisk utsikt retning Romsdalsfjorden med omliggende fjell og bygdelag.

Et eventyr

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke er over seg av begeistring over det som nå vil bli gjort i tilknytning til reiselivsproduktet Romsdalseggen – både den planlagte oppgraderingen av "starten" på turstien i Vengedalen og nivå- hevingen mellom "Aksla" og Åndalsnes.

– Et eventyr, sier reiselivssjefen som har skikkelig hårete mål når det gjelder Romsdalseggen.

– Et fyrtårn når det gjelder reiselivsopplevelser, sier hun og legger til at med oppgraderingene av stien er det ingen grunn til å dempe optimismen i så måte.

– Med denne oppgraderingen vil det ikke bare bli spektakulært – men praktfullt – ja, vakkert!

Belastning

Hilde Gråberg Bakke erkjenner at turen fra Nesaksla ned til Åndalsnes har vært belastende for en del brukere av Romsdalseggen. Nå vil det bli langt sikrere; i tillegg mer komfortabelt for de turgående.

Reiselivssjefen poengterer at mellom 12.000 og 14.000 mennesker har gått turen over Romsdalseggen i år. I tillegg er det et sted mellom 4.000 og 6.000 turgåere som tar turen opp på Nesaksla i løpet av året.

Med kommende sesongs over 100.000 cruiseturister er Gråberg Bakke særdeles fornøyd med det som skjer i tilknytning til Nebba – med ny sti og nye utsiktspunkt.

Klargjøring

Turstiprosjektet er inndelt i tre delprosjekt – det vil igjen si at søknadene om spillemidler kan bli delt i tre deler.

I tillegg til at søknader om spillemidler skal leveres innen 15. januar, skal anbudspapirer klargjøres. Nå de er klar skal prosjektet ut på anbud.

– Vi håper å kunne gjennomføre en befaring før snøen blir altfor dyp. Til våren er det planlagt anleggsstart, opplyser Åge Kvam i prosjektgruppa.

Han opplyser videre at det nok vil innebære en del helikoptertransport – blant annet til å frakte steinen skjerpaene fra Nepal skal benytte seg av til å bygge trappetrinn i stitraseen. Også andre materialer må fraktes luftvegen.

– I løpet av 2013 er det håp om at den "nye" stien til Nesaksla skal ligge der klar til bruk, sier Solveig Brøste Sletta.

Sammen om turstiprosjekt. Nesaksla, som vi ser toppen av i bakgrunnen, skal få sin hardt tiltrengte oppgradering av en mye brukt sti. Her er noen av dem som gjør det mulig. Bak fra venstre Jørn Nes i Rauma Næringslag, Fred Husøy i Romsdals.com, Lars Wenaas i Wenaasgruppen, Steinar Melbø i Molde og Romsdal Turlag og Harald Krøvel i kommunen – videre framme fra venstre Mari Klauset Hagen i Hagen landskap, Solveig Brøste Sletta i Nordveggen AS, Ragnhild Amundsen i Streken AS, Åge Kvam i prosjektgruppa og reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke. Foto: Øystein Talberg