Torsdag 8. mai er Verdens Aktivitetsdag, og det skal markeres på skikkelig vis på Åndalsnes. – Ved lunsjtider skal Romsdal.com-stien fra Nebba til Bjørmosen åpnes. Det oppfordres til at alle som har lunsjen sin på det tidspunktet deltar på minituren. Det blir kaffeservering ved Bjørmosenbassenget. Ta med lunsj og drikke til turen og bli med, oppfordrer Lillian Fjørtoft. Bedre helse Lillian Fjørtot har tatt kontakt med mange bedrifter i Rauma per e-post med oppfordring om å bygge styrke og utholdenhet for de ansatte. Her får bedriftene en rekke tips og informasjon om hvordan helsa kan bli bedre. – 30 minutters trening kan beskytte mot sjukdom og plager. Bygg god helse på 1-2-30 og de har 50 prosent økt sjanse for å unngå hjerte- og karsjukdommer, 50 prosent økt sjanse for at du ikke får sukkersjuke, 30 prosent lavere risiko for økt blodtrykk og 10 til 50 prosent større sjanse for at du slipper å oppleve å få kreft, sier Fjørtoft. Hver dag – Jo mindre aktiv du har vært tidligere jo mer har du å hente på å komme i gang med mosjonsaktivitet. Det har ingen bivirkninger bortsett fra at du får overskudd, sier helsekoordinatoren. Hun opplyser videre at voksne trenger 30 minutter med moderat fysisk aktivitet daglig. Moderat betyr at du blir varm og litt svett på ryggen. Dette kan kortes ned til to ganger 15 minutter eller tre ganger 10 minutter. Du kan for eksempel enten sykle eller gå til jobben. Eller parkere bilen et stykke unna slik at du får litt luft og mosjon før og etter jobb. Gå trapper så ofte du kan. – Mye kan dessuten diskuteres i friluft. Av og til kan en arrangere gåmøter eller gålunsj, legger Lillian Fjørtoft til. Og håper mange deltar på Verdens Aktivitetsdag fra Nebba til Bjørmosen torsdag 8. mai. Lars Smisethjell Lars. smisethjell[AT]andalsnes-avis.no 71 22 77 24, mobil: 915 10584

<B>Bedre helse. </B>? Torsdag 8. mai arrangeres åpning av Romsdal. com-stien fra Nebba til Bjørmosen. Blir med oss på turen i lunsjen din, oppfordrer helsekoordinator Lillian Fjørtoft.