– Etter planen skal det tas juleferie fra arbeidet med Vågstrandstunnelen 22. desember – på Tresfjordbrua fra 26. desember. Slik det ser ut i dag vil det da være igjen rundt 200 meter før gjennomslag i tunnelen, opplyser prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

Han opplyser videre at etter et vanskelig parti fjell anleggsfolkene på Våges-sida hadde å hanskes med tidligere i høst, er de nå tilbake i normal modus.

Liten måneds arbeid

Det vil igjen si at de vil trenge seg 5 meter inn i fjellmassivet for hver salve. Og med en til to salver per døgn, vil det ta rundt en halv måned fra anleggsstart i 2014 til gjennomslag.

Halgeir Brudeseth opplyser at de nå har besluttet å avslutte tunneldrivinga fra Stolsnes-sida. – Resten av tunneltraseen skal drives fra Våge-sida, opplyser Brudeseth. Dette betyr igjen at etterarbeidet på Vågstrandstunnelen skal starte opp fra Stolsneset rett over nyttår. – Hva består dette etterarbeidet av?– For det første vil det bli startet opp arbeid med drenering. Så skal det bygges opp en kjørebane. I tillegg skal tunnelvegger og «tak» sprøytes med PS-skum og etterbehandles med sprøytebetong, opplyser prosjektlederen.

Store krav

Det skal også etableres glidekanter av betong.

Som tidligere omtalt var ikke massen fra tunnelen av god nok kvalitet til å kunne benyttes som bærende masse under vegbanen. Den må hentes inn fra eksterne leverandør; muligens på Gjermundnes. Men det er det entreprenøren, Arbeidsfellesskapet Bilfinger/M3, Vågstrandstunnelen, sjøl som bestemmer.

Forsinket åpning

Når det gjelder arbeidet med Tresfjordbrua går noe av det som planlagt; andre deler av bruarbeidet går ikke fullt så mye på skinner. Det er spesielt etableringen av de overbygde sidespenna som har bydd forsinkelser.

Men Brudeseth mener at høsten 2015 fortsatt er målet for åpning av brua mellom Vike og Remmem i Vestnes kommune. Prosjektlederen opplyser at de 10 bruelementene som skal etableres fra Remmem-sida vil være ferdig til jul. – Da gjenstår det tre elementer på Vike-sida, opplyser Halgeir Brudeseth.