Administrerende direktør for konsernet, som omsetter for 600 millioner kroner i året, har bare sittet et halvt års tid ved roret. Men nylig kunne han slippe nyheten om en avtale som han kaller den viktigste i konsernets historie på mange år.

Konsernet har inngått en 10 års avtale med Erwin Hymer Group i Tyskland, som er Europas største produsent av bobiler.

- Trygger arbeidsplassene

– Denne avtalen er nærmest som å tegne en livsforsikring for oss. Den setter oss i en helt unik posisjon. Vi har fått den på bakgrunn av vår stilling som Norges desidert største bobilforhandler, og at vi har vært stabile i mange år.

– Avtalen er med på å trygge arbeidsplassene, blant annet her på Åndalsnes, slår Tveterås fast.

- Ikke aktuelt å flytte bedriften til Oslo?

- Nei. Vi har kunderover hele landet. Og det er ikke slik at alle bobilene vi importerer må opp til Åndalsnes. Vi skal bare håndtere importen.

Erwin Hymer Group står bak flere bobilmerker som selskapet produserer på sine egne fabrikker, hovedsakelig i Tyskland. Nå er Kroken Gruppen eneforhandler i Norge av alt Erwin Hymer Group leverer.

Men Kroken Gruppen beholder også et par konkurrerende merker i sitt sortiment.

Nedgang i markedet

Bobilbransjen opplever en nedgang på rundt 20 prosent om dagen, men ifølge Tveterås investerer likevel Kroken Gruppen en hel del. Tveterås har en klar ambisjon om at flere markedsandeler skal tas. Det vil si mer enn de 25 prosentene gruppa allerede har.

– Nå – med denne avtalen – våger vi å satse mer, og vi kommer til å få flere forhandlere, sier han.

Tveterås ser for seg at markedsandelen skal økes blant annet ved å styrke eksisterende forhandlernett, som består av i alt 24 butikker fordelt over hele landet. Sju av disse er helt eller delvis eid av Kroken Gruppen.

– Vi og hele bobilmarkedet er svakest på Oslo og Østlandet. Det har vi tenkt å gjøre noe med.

– Hvordan?

– Vi skal styrke forhandleren vår, like nord for Oslo, og vi er allerede i gang med å tilby overvintringsplass til bobiler der. En av utfordringene til folk i Oslo er å ha plass til bilen.

Nye kundegrupper

Kommende helg går årets største og viktigste bobilmesse av stabelen i Lillestrøm. Tveterås er klar på at det egentlig ikke er campinglivet han selger, det er livsstilsprodukter, og mer enn 10 prosent av konsernets omsetning på nye bobiler kommer fra denne messa. Nesten hele forhandlernettet i gruppa kommer til å være representert der, sammen med mellom 20 og 30 bobiler.

– Begrepet «bobilfolket» er i ferd med å forsvinne. Aktive familier er en stadig større kundegruppe, for eksempel.

– Det er mye mer eksklusivt med bobilferie enn charterferie, hevder Tveteraas.

– Men du sjøl da?

– Jeg har ikke bobil, men kona mi skjønner at det bare er et tidsspørsmål. Jeg skal ta henne med på tur i Rauma og distriktet rundt nå snart, lover direktøren.