– Dette er en langt mer omfattende plan med større tyngde, sier reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.

Plana har et betydelig fokus på produktutvikling, samt å lage pakkeløsninger for å selge produktene. Plana har også et større fokus på organisering av reiselivet.

– I plana ligger også et vegvalg som er viktig. Det går på å satse på opplevelsesturisme. Vår oppgave blir å tilrettelegge dette, slik at det kan selges, sier Bakke.

En spydspiss

Hun tror vi allerede i år kommer til å merke en betydelig effekt av at Romsdalseggen har fått mye oppmerksomhet.

Hun viser blant annet til en kronikk i magasinet UTE (2 / 2012), skrevet av Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk. Han mener at man i Norge er for lite flink til å fokusere på noen utvalgte, naturbaserte spydspisser - og i stedet prøver å kommunisere ut alt.

"Et veldig positivt og spennende unntak er nå Romsdalseggen ved Åndalsnes. Der har man på imponerende kort tid klart å skape en snakkis, som folk vil oppleve. I stedet for å fokusere på at det er veldig mange fine fjell i Romsdalen, har man valgt ut ett - som plutselig tar opp kampen med Besseggen som sommerens turmål!", skriver Kolderup.

Sykkelplaner

– Dessuten har vi en økning i cruisetrafikken på 50 prosent i år. Vi snakker om 90.000 passasjerer. Og vi har en svært høg prosent som velger utflukt sier Bakke.

– Du har fått med deg det siste tallet om at hver cruisepassasjer legger igjen bare 100 kroner?

– Jeg har sett den ja, men 100 kroner er feil. Det er en index. I Bergen legger hver passasjer igjen over 2000 kroner. I landet ellers er det snakk om 800-900 kroner

– Har du ingen bekymringer vedrørende markedsplana?

– Det er to punkter som du kan si ligger litt utenfor mitt felt. Det ene er at vi ønsker å forlenge Nasjonal sykkelrute mellom Oppdal og Åndalsnes, til også å gjelde Åndalsnes - Bjorli. Men dette er ikke med i planene til Vegvesenet enda, så det kan ta lang tid. Vi ønsker å være med på å utvikle dette. Men vi har seks sykkelruter i Rauma klare, som finnes på romsdal.com, så det skjer noe på sykkelsida også.

Trenger støtte

– Det andre er kanskje det viktigste. Vi ønsker å få gjennomført en reisemålsundersøkelse. Men den har vi ikke økonomiske muskler til å gjøre selv. Så vi er avhengig av hjelp og vi mener at Nordveggen AS bør gjennomføre den i samarbeid med Innovasjon Norge.

– Hvorfor er undersøkelsen viktig?

– Fordi vi allerede har en vesentlig posisjon. Vi har 50 fantastiske toppturer, vi har Norges vakreste togtur, vi har Romsdalseggen og mye mer. Men hva er det turisten kommer til? Vi må vite hva vi skal være gode på.

– Kommer turisten til stengte butikker, eller et tilbud etter turen? Kommer han til noen som har malt fasaden sin eller noen som kan servere mat - og kanskje spørre om maten smakte?

– Vil vi ha turister her? Skal vi ta på oss finkjolen når de kommer? Bør kommunen være en katalysator for å få til mer drift?

Neste år starter nå

– Potensialet er stort?

– Det er enormt stort. Det handler om å satse og det lønner seg enda mer å satse sammen med andre, og vi må satse riktig, sier Bakke.

Allerede i slutten av april starter hun arbeidet med 2013 og 2014, blant annet ved å delta på Norwegian Travel Workshop i regi av Innovasjon Norge.

– Tidligere har inneværende årets plan blitt vedtatt i mars, like før sesongen starter for alvor. Da blir det mindre handlingsrom og forutsigbarhet. Derfor står en treårsplan seg mye bedre, mener Bakke.