– Vi dobler nå produksjonen fra første dag, sier Johan Slettvåg Hoel etter at bakeriet Pelle og Johan nå inngår et nært samarbeid med islendingen Andri Sigthorssons braud og bollur. Samarbeidet betyr at bakeriet i Isfjorden skal levere bakervarer til hele sju utsalg i braud og bollur-kjeden rundt om i fylket. Til gjengjeld endres profileringen i butikken på Åndalsnes slik at denne også framstår som en braud og bollur-butikk. Arbeidet med omprofileringen startet allerede i går. Og begge parter knytter store forhåpninger til det nye samarbeidet. Johan Slettvåg Hoel sier bakeriet må utvide produksjonen og at det ville ha vært en storjobb å starte profileringen og salgsapparatet på flere steder rundt om i distriktet. Nå overlates dette til braud og bollur-kjeden som allerede er innarbeidet og som er et merkenavn i flere byer og tettsteder. – Vi har helt siden oppstarten opplevd at folk har spesielle forventninger når de kommer til våre butikker. Vårt konsept er butikker og profilering og vi har vært prisgitt å samarbeide med lokale bakerier om varene. På den måten har vi mistet litt særpreg og det folk forventer av oss. Nå får vi det i og med samarbeidet med Pelle og Johan, sier Andri Sigthorsson og forteller at bakervarer fra Isfjorden nå skal selges i Kristiansund, Molde, Ålesund, Ulsteinvik, Sunndalsøra og på Moa. – Dette betyr at vi må ha varene klare til utkjøring klokka fire om morgenen. Avtale om distribusjon er allerede gjort og vi er ikke redde for at det vi leverer skal miste preget av å være ferskt utover dagen. Det har vi sjekket ut og har kontroll på, sier Slettvåg Hoel. – Og dere er ikke redd for at dere skal miste navnet og renommeet som dere nå har bygget opp siden oppstarten? – Vi har tenkt mye på akkurat det, og vi føler oss trygge på at det ikke skal skje. Det blir ingen endringer i eierskapet rundt butikken på Åndalsnes. Det er bare profileringen som endrer seg. – Og det blir endringer i produktutvalget? – Det kan det etter hvert bli. Braud og bollur har en rikholdig lunsjmeny blant annet, sier Slettvåg Hoel og blir supplert av Sigthorsson som røper at det kan komme diverse produkter med klar islandsk innflytelse. – Hva nå med fokus på ernæring og kosthold? – Vi skal ikke forandre noe på vårt konsept der vi ikke bruker kunstige tilsetningsstoffer. Vi tar fortsatt vare på håndverkstradisjonen i faget. Det er dette som er våre produkt og vår kompetanse, sier Slettvåg Hoel og forteller til slutt at Pelle og Johan nå har 12 ansatte og at bemanningen i bakeriet er sikret. For en stor del handler det om arbeidskraft hentet inn fra utlandet.