PostNord på Åndalsnes har 25 ansatte nå. Dette tallet kommer til å vokse til 40–50 i løpet av de neste tre åra.

Det skal ansettes inntil 20 IT-systemutviklere, og i tillegg kommer bemanninga på IT Drift og servicedesk til å vokse.

- PostNord i Norden håndterer post og logistikk. Logistikkdelen tilsvarer 15 milliarder i årlig omsetning. Med fallende volum på brev og økt digitalisering vil logistikk-delen vokse vesentlig. Og for å støtte denne veksten er det den norske løsninga som skal fases inn, forklarer Unhjem

Tollpost-kompetanse

– Når du henter ei pakke i PostNord-regi på Bunnpris i Isfjorden er hele IT-løsninga som ligger bak dette utviklet på Åndalsnes.

Det samme gjelder alle elektroniske tjenestene du finner på web.

– Det kan virke utrolig at dette gigantiske konsernet har besluttet å gi Åndalsnes ansvaret?

– Ja, men i Norge har vi fått utvikle kostnadseffektive løsninger over tid, og du finner ikke tilsvarende andre steder i konsernet.- PostNord ønsker seg både IT-løsinga og deler av arbeidssettet, der forretning og IT er tett sammenkoplet.

Ble størst i fjor

- På Åndalsnes finnes kjernekompetansen for PostNord Norge.

- I Sverige og Danmark koster IT 4 prosent av omsetninga. Her hos oss klarer vi oss med 1,5 prosent.

- Det er fordi Tollpost historisk sett har vært en underdog i forhold til de største i bransjen.

– Derfor har vi hele tiden måttet klare oss med kostnadseffektive løsninger, som gir lave enhetskostnader.

- Dette har bidratt til at vi ble størst i bransjen for første gang i fjor, sier Unhjem.

– Fantastisk teamarbeid

12. august bestemte konsernledelsen i PostNord seg for at utviklingskapasiteten i IT-avdelinga i Norge skal utvides med inntil 20 årsverk de neste 3 åra, fortrinnsvis på Åndalsnes.

– At vi har nådd denne posisjonen skyldes et fantastisk teamarbeid fra hele gjengen på Åndalsnes, med en helt unik kontinuitet over mange år. Den moderne IT-plattformen vi har nå ble påbegynt allerede i 2002.- Alle IT-løsningene driftes og støttes fra Åndalsnes.

– Bruker rekrutteringsbyrå

Unhjem ser at det å rekruttere så mange til Åndalsnes kan bli en utfordring. Hittil i år er fire personer ansatt, hvorav en sitter i USA.

Et rekrutteringsbyrå er allereede i gang med å finne flere kandidater. Samtidig benyttes rekrutteringstjenester i NAV.- Kompetansenivået tilsier i utgangspunktet bachelorgrad eller høgere, aller helst innenfor programmering.

- For å nå ønsket kapasitet må vi nok også ansette utviklere ved hovedkontoret i Oslo, forklarer Unhjem.

På toppen av dette varsler han at bruken av konsulenter vil øke, noe hotellene på Åndalsnes vil kunne merke.

- Vi oppgraderer ledige lokaler nå, så vi kan ta imot både nye ansatte og konsulenter, sier IT-direktøren hos PostNord på Åndalsnes.