I niende klasse på Åfarnes er det stor aktivitet med bretting av papirfly når vi er innom mandag formiddag.

Innovasjonssenteret skal stå klart 1. februar 2019

Logo og slagord

Anne Marte Hammerø fra Nordveggen har akkurat delt klassen opp i grupper og instruert dem i at de skal designe et papirfly som skal holde seg lengst mulig i lufta. Samtidig skal de komme opp med navn på flyselskapet, en logo og et slagord.

– Alle ungdomsskolene i Rauma er med på dette, forklarer Hammerø, mens ungdommene jobber.

– Jeg har nå snakket med dem om innovasjon og utvikling, og forklart hvorfor det er viktig. Så øvelsen de gjør nå er mer for å komme i gang med å tenke kreativt.

Kompetanse i framtida

Hammerø sier at i framtida til utviklingen gå så fort at det er viktig å utfordre elevene tidlig på at de må være forberedt på å komme med løsninger på problemstillinger vi enda ikke har svar på.

– Men vi vil også gjøre elevene oppmerksomme på hva slags næringsliv vi egentlig har i Rauma. Hvilken kompetanse vil disse bedriftene trenge i framtida?

Finale på kulturhuset

Etter lunsj dro elevene ut til hver sin bedrift for å bli kjent med hva næringslivet i Rauma holder på med.

Til sammen er det 24 grupper av elever, fordelt på like mange bedrifter.

– De skal bli kjent med sin bedrift, og så skal de løse et oppdrag for denne bedriften.

Tirsdag 24. april skal alle gruppene fra de tre ungdomsskolene i Rauma stå på scena i Rauma kulturhus og presentere løsningen sin i finalen. Vinneren her går til regionsfinale i Molde to dager seinere.

Reelle utfordringer

Det er bedriften sjøl som kommer med oppgavene som skal utføres, og tanken er at elevene skal forsøke å komme med løsninger på et reelt behov som de har. Oppgaven tilpasses, i samarbeid med skolen, til det alderstrinnet elevene er på.

Kriterier

Under finalen vil vinneren kåres ut fra hvor nyskapende og gjennomførbar ideen deres er. Presentasjonen og gjennomførbarhet teller i litt mindre grad.

– Å få 24 bedrifter med på dette viser at næringslivet i kommunen er samfunnsengasjerte. Det er det mange kommuner som misunner oss.

Til Torvika og forbi

Ved en av pultene finner vi Sebastian Wisting, Lone Grøvdal Stokland, Une Dahle og Johannes Kalvø Myrabø. De er alle ivrige på å brette papirfly, men å komme på et nytt og kreativt design er derimot vanskeligere.

– Vi bidrar alle litt på både slagord, navn, logo og design, sier Lone. Hun synes det er kjempeartig å ha en slik uke.

Under demonstrasjonen av de ulike flyene ble det brukt målbånd for å måle lengden de fløy. Mange slagord ble presentert, og journalisten falt mest for slagordet «Til Torvika og forbi!»

Fra sløyd til ideer

Rådgiver og kontaktlærer Hilde Lerheim sier hun har vært på mange innovasjonsuker.

– Vi har noen bedrifter på Åfarnes, men de fleste store ligger på Åndalsnes, og da er det viktig at elevene våre blir kjent med dem.

Hun sier at mens man før under innovasjonsuka snekret, malte og var mer praktiske, så har den de siste åra tatt en annen form.

– Men metodikken og ideen om hva vil oppnå er den samme.

Snapchat og Facebook

Vår gruppe, Sebastian, Lone, Une og Johannes fikk tildelt Raumasenteret. Senterleder Tonje Dahle Hovde gleder seg.

– De skal få velge litt sjøl, men en av oppgavene jeg kan tenke meg er å få ideer om hvordan vi kan nå de unge ved hjelp av bruk av sosiale medier. For på Facebook er de ikke!