Åndalsnes Avis skrev i forrige uke om turoperatørenes vrede over lengderestriksjonene på busser som er tillat å kjøre i Trollstigen. Vi nevnte også at Statens vegvesen ville se på vegen og hva som kan gjøres for å kunne tillate større busser. Som sagt så gjort; tirsdag kveld forrige uke, ble Trollstigen stengt for testkjøring med en 15 meter lang buss.

– Vegen ble stengt slik at vi hadde alt under kontroll. Vi leide inn en buss med en erfaren lokal sjåfør som har kjørt Trollstigen mange ganger før. Vi skjønt at vi skulle klare å komme både opp og ned, men det var små marginer enkelte plasser. Flere steder subbet understellet nedi, og vi fikk sett hvor stor plass slike busser trenger i svingene, forteller Per Brandli i Statens vegvesen.

– Ja, hvordan ser utsiktene ut for utbedringer?

– Av de totalt ni svingene i Trollstigen, er de to nye, nederste helt greie. Tre svinger må kun ha små forbedringer, mens de fire resterende må utbedres betydelig. Det er også et annet problem; møteplassene er kun cirka 12 meter lange. De gir med andre ord ikke plass til en buss på 15 meter. De må også utbedres. Nå må vi før ferien sette oss sammen og få utarbeidet en rapport om hva og hvordan. Vi håper å få alt klart til høsten slik at vi får presentert utbedringsplanene til fylkeskommunen som må bevilge penger, sier Per Brandli.

Sjåfør André Kristoffersen fra Åndalsnes, var testsjåføren, og han synes det egentlig var en positiv opplevelse.

– På forhånd trodde nok ikke jeg at vi skulle klare det, men det gikk jo egentlig greit. Litt rygging måtte til i de trangeste svingene, og det var godt å ha folk fra Statens vegvesen til å passe på. Man må kjøre disse treaksla bussene på en helt annet måte, og man må være oppmerksom på at bakenden svinger mye mer ut enn på de eldre bussene. Enkelte steder var marginene kun fem centimeter, forteller den erfarne bussjåføren, som håper utbedringene ikke går på bekostning av sjarmen.

Ifølge Brandli har Vegvesenet hatt befaring ved hver sving for å se hvordan man på best mulig måte kan utvide svingene uten at det skal gå ut over det estetiske. Hvordan og hvor mye det vil koste, får vi vite til høsten.