– Jeg er heldig, ja, konstaterer Engen, kledelig beskjeden når Åndalsnes Avis stikker innom verkstedet. For det er ikke en selvfølge at elever får lærlingeplasser. – Dette er mye bedre enn skolen. Dette er ordentlig mekking, sier Engen, som snart er ferdig med sin to års lærlingetid.

Verksmester Hermann Kipperberg og daglig leder Tor-Ivar Åndal kan med stolthet fortelle at alle de ni lærlingene deres siden 2000 har bestått fagbrevet og alle har seinest i løpet av den første uka etter bestått eksamen fått seg jobb.

Tre av de ni er fortsatt ansatt på Åndalsnes Bilverksted – og en av dem er sjefen sjøl, Tor-Ivar Åndal. Så han vet hva han snakker om når temaet er lærlinger:

– Joda, man får det teoretiske på skolen. Men jeg mener at man på et halvt år som lærling her lærer mer enn det man så langt i utdanningsløpet har gjort på skolen, sier Åndal.

– Hvorfor tar dere imot lærlinger så hyppig?

– Fordi bransjen trenger folk. Vi kan ikke sitte på gjerdet og rope om at det ikke er nok fagfolk. Skal vi ha tak i folk, så må vi bidra sjøl også. Og vi ser at det er stor etterspørsel etter håndverkere. De er ettertraktet i jobbmarkedet og er ute av bransjen i gjennomsnitt etter ni år. For de kan mye; mekanikk, elektronikk, hydraulikk og data, sier Åndal.

Verksmester Hermann Kipperberg mener lærlingene er med og hever kompetansen på arbeidsplassen.

– Jeg tror det er lærerikt for andre mekanikere. De må være skjerpet. Jeg husker jeg fikk spørsmål om hvorfor lyspæra lyser. Da holder det ikke å svare at det er fordi det er koplet strøm til den, sier Kipperberg.

Sjøl er han timelærer på Rauma videregående skole på bilmekanikerlinja, ei linje som Åndalsnes Bilverksted i sin tid bidro til å få startet. Og skal linja ha livets rett, må bedriftene bidra med lærlingeplasser og med elevplasser to dager i uka, slik at bilmekanikerelevene får litt praksis i verksted.

– Hva koster det for bedriften å ha en lærling?

– Vi taper nok penger på det det første året. Men dersom det er en lærling som følger naturlig lærestige, så vil vi til slutt tjene på det, mener Tor-Ivar Åndal.

Dessverre er det bare gutter som så langt har vært lærlinger hos Åndalsnes Bilverksted.

– På verksteder der det er jenter, så sier jentene at de trives. Og verkstedene sier at det er godt for miljøet å ha jenter, sier Åndal og Kipperberg.

Ungt miljø. Lærlinger og skoleelever er viktige bidrag inn i miljøet på verkstedet. Fra venstre verksmester Hermann Kipperberg, daglig leder Tor-Ivar Åndal, skoleelev Lee Chaithong og lærling Emil Engen.?Foto: Per-Kristian Bratteng Foto: Per-Kristian Bratteng