VISJONEN ER KLAR. Målet langt der framme må ligge der kontinuerlig. Vi når sjelden målet i en visjonsprosess fullt ut. Det at vi hele tiden har målet der framme å strekke oss mot er viktig. Ja, avgjørende for framdrift og for at vi kommer enda nærmere målet. Det blir lagt merke til langt utenfor vår egen navle at vi har en spenstig visjon. En hårete ambisjon som sterke krefter i hele kommunen jobber for, ikke imot.

VISJONEN handler også om å ikke glemme de som ikke har fjellsko, de som ikke er ute på tur og som heller har andre interesser. Der som ergrer seg over at det brukes millioner på et utkikksplatå og på stien opp til Nesaksla, at de føler seg både glemt og satt utenfor sidelinja og innbytterbenken, for å bruke fotballterminologien. De som heller vil ha en motocrossbane, en bane for paintball og/eller et sted hvor de uformelt kan treffes for å skru bil – for å nevne noen tiltak flere har nevnt for meg at de savner i kommunen. Utvikling av en visjon handler ikke bare om det ene, det handler også om det andre; det å for eksempel få bygd en motocrossbane er også et viktig tiltak i en visjon hvor naturen er i fokus. Og da har jeg ikke glemt at vi har en utmerket gokartbane i Isfjorden og en trialbane som er bygd på frivillighet på Åfarnes. Det er «bare» det at noen må fremme tiltaket og gå i front for å få det de savner realisert.

KREATIVE KREFTER er det mange av i Rauma. Men å bli verdenskjent er omtrent som den berømte nåla i høystakken. Man skal virkelig treffe blink for å tiltrekke seg verdens oppmerksomhet i den grad det er ei målsetting. Under et nylig besøk i Gdansk var likøren Goldwasser et produkt som treffer turistene – og som gjør lokalbefolkningen stolt. I nabobyen Sopot finner man Krzywy Domek som er en av Europas merkeligste bygninger. I Gdansk finner du også kjærlighetsbrua Most Milosci hvor par har festet hengelås til bruas rekkverk; det er imidlertid også andre steder i verden – blant annet i Italia.

RJUKAN er ikke akkurat verdens navle. Men nå i høst har verdenspressen sett lyset bokstavelig talt; de kom i hopetall for å se sola i speilet. En smarting fra bygda fikk realisert drømmen. Det gedigne speilet i fjellsida som sørget for sol på torget også i årets mørkeste måneder. For noen år siden kontaktet lokale kreative krefter Statens vegvesen om grønne midtstriper på vegene i Rauma; at vi kunne markere visjonen «Verdens beste kommune for naturglade mennesker». Det viste seg vanskeligere enn som så. Men; kjempeflott at noen tenker tanken. Gjennom idédugnader er det fort at det også kommer fram andre forslag som fort kan bli realisert. Og som også kan sette Rauma på verdenskartet; igjen hvis det er et mål for oss.

IDÉVERKSTED gjør at det kommer fram muligheter som andre ikke har tenkt. Kanskje vi kan starte Farmen? Programleder og tidligere vinner av TV 2-programmet, Gaute Grøtta Grav, har flyttet heim igjen. Vi har fått høre at det er ting på gang; vi blir nysgjerrige – kanskje det kan la seg realisere?TV 2-programmet «Skal vi danse?» ble arrangert lokalt for noen år siden. Det traff publikum, det skapte engasjement og ble lagt merke til utenfor egen kommune. En kar fra Molde sa til meg «Dette hadde vi aldri fått til her».

MITT POENG er at prosessen med galskapens tanker må fortsette; la kreativiteten fortsatt blomstre.Vi må aldri slå oss til ro, men vi må for all del også glede oss når noe blir realisert.

God helg!

Lars Smisethjellredaktør