Tall fra Statnett viser at nordmenn slukket lys tilsvarende i overkant av 6 millioner lyspærer under årets kampanje – og slo fjorårets rekordoppslutning.

Åndalsnes Avis var en av mange bedrifter som deltok i massemønstringen.

– Vi er veldig fornøyde. I år deltok flere kommuner og flere bedrifter enn i fjor, og flere lyspærer ble slukket, sier generalsekretær i WWF Rasmus Hansson. Kirker, idrettsanlegg, hoteller, rådhus og andre offentlige bygg over hele landet slukket lyset for klimaet i Norge i kveld. Blant kjente norske landemerker som deltok var Holmenkollen, Operaen, Stortinget, Lerkendal, Fløibanen og cruiseskipet The World og hoteller, festninger og rådhus over hele landet. 181 kommuner var påmeldt, 19 flere enn i fjor. 52 av de påmeldte var nykommere.

– Vi er spesielt fornøyde med tre ting: For det første; dette viser nok en gang at det er feil at klimainteressen er død i Norge. For det andre, er vi veldig fornøyde med at fjorårets rekord ble slått, til tross for tøff konkurranse fra landskampen mellom Norge og Danmark. For det tredje vi fikk satt søkelyset på behovet for en norsk klimalov. En klimalov vil forplikte norske politikere til å holde klimaløftene sine, sier Hansson.

Innpå 300 norske bedrifter var påmeldt til kampanjen i Norge, mange av dem store, landsdekkende kjeder med butikker og andre virksomheter en rekke steder. Nytt av året var stor oppslutning blant kjøpesentre, fra Oslo City via Kvadraten i Sandnes til Trondheim Torg og Parksenteret i Alta.

Foto: Øystein Talberg