På NSB Regiontog på Raumabanen var det ti prosent færre kunder i de første fire månedene i 2010, sammenliknet med samme periode i fjor. Passasjerene er registrert på tellepunkt Dombås. I perioden hadde togene på strekningen 20.000 passasjerer, heter det i ei pressemelding fra NSB.

I årets første fire måneder ble det foretatt 16,1 millioner reiser på NSBs tog. Dette er en liten økning sammenliknet med samme periode i fjor.

– Vi vet at vi har levert et mangelfullt tilbud til de reisende i vinter. Derfor vil vi gjerne takke kundene for tålmodigheten de viser ved at de fortsatt velger toget. Vår jobb i NSB er sammen med Jernbaneverket å sørge for en bedret leveranse, sier konserndirektør og leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad.

Flere på Dovrebanen

På NSB Regiontog på Dovrebanen mellom Oslo og Lillehammer var det to prosent flere kunder i de første fire månedene i 2010, sammenliknet med samme periode i fjor. Passasjerene er registrert på tellepunkt Hamar. I perioden hadde togene på strekningen 423.000 passasjerer.

Togene mellom Oslo og Trondheim hadde fem prosent flere kunder de første fire månedene i 2010, sammenliknet med samme periode i fjor. Passasjerene er registrert på tellepunkt Hjerkinn. I perioden hadde togene på strekningen 142.000 passasjerer.

Vi kan videre ta med at Raumabanen har god trafikk nå. Også sommeren 2009 var det stor trafikk på strekningen. I løpet av tre hektiske sommermåneden reiste 38.000 passasjerer på strekningen, ei økning på 20 prosent i perioden 30. mai til 30. august, sammenliknet med 2008. det blir spennende å se om den økningen fortsetter i sommer som er den tredje sesongen det gjennomføres et turistvennlig opplegg med blant annet guiding, fotostopp og saktekjøring. – I samarbeid med Fjord Tours selges den ultimate turopplevelsen med en reise fra Oslo til Dombås, ned Romsdalen, ut til Ålesund, inn til Geiranger, ned til Bergen, Flåmsbanen, Nærøyfjorden og tilbake til Oslo med Bergensbanen. Bedre opplevelser får du ikke i Norge, er min påstand, sier reiselivsansvarlig Håkon Myhre i NSB.