Det er en tydelig inspirert ansvarlig redaktør i Åndalsnes Avis som kan fortelle at abonnementstallene for avisa viser en svært gledelig utvikling.

Bratteng mener dette er et bevis på at leserne nå ser viktigheten av en redigert presse og den kompetansen som ligger i et redigert medium.

Drahjelp

– Kanskje har vi rett og slett fått litt drahjelp av Donald Trump som lenge har snakket om «Fake News». Folk ser at dette blir for dumt. Folk har tro på vår troverdighet. Selvfølgelig kan vi gjøre feil, men da vil vi være raske med å innrømme feil og rette det opp. Og vi har gjort viktige og riktige journalistiske prioriteringer, sier han.

Han konkretiserer økningen med 50 flere abonnenter i år enn på samme tid i fjor og 171 flere nå enn i juni da det snudde for Åndalsnes Avis sin del.

Komplettabonnenter har papiravis, e-avis og selvfølgelig tilgang på alt på åa.no

– Viktig nyhetskilde

– Har Åndalsnes Avis fått annen type drahjelp i denne snuoperasjonen?

– Vi har etablert en sjølbetjeningsløsning på nett, der en kan tegne abonnement. Det ser vi gir en fin utvikling og vi forbeholder en stadig større del av artiklene våre for de betalende leserne. Det er det åpenbart forståelse for der ute.

– Annen type drahjelp, som Mannen for eksempel?

– Nei, ikke noe utenom det vanlige. Det snudde som sagt i sommer. Slik sett har det ingen ting med for eksempel Mannen å gjøre. Men folk ser et vi er en viktig nyhetskilde og at vi er først ute og er i front når noe skjer lokalt.

Tendens flere merker

– Er dette noe unikt for Åndalsnes Avis eller merker også andre det samme?

– Det er en tendens som flere nå merker, ja, men at vi har passert fjoråret med så klar margin er det ikke mange som kan vise til. Det jobbes godt på konsernnivå med dette nå og det er ansatt en prosjektleder som skal skape et godt grunnlagt for å ta riktige beslutninger og valg framover, sier Per-Kristian Bratteng.