Torsdag i forrige uke hadde Per Vidar Kjølmoen, leder i AP fylkeslag, et samråd i Molde med sine folk i transportkomiteen på Stortinget.

– Jeg holdt en presentasjon om E136 og Raumabanen, og synes møtet ble veldig konstruktivt. De skjønner at samferdsel er veldig viktig i vårt spesielle fylke. Det er viktig nå å komme med innspill til den nye NTP – slik at E136 kommer inn i planene igjen, sier Kjølmoen.

Åndalsnes Avis har tidligere skrevet om at E136 ikke ligger inne i forslaget for NTP for de neste ti år. Det mener Kjølmoen er hårreisende, og håper nå at alle politiske parti i Rauma kan jobbe for å få en endring på det.

– Det er to budskap vi må komme med. Vi må fortelle dem at E136 må inn i planene igjen og at man må satse på Raumabanen og gods på bane. Godstrafikken på Raumabanen henger i en tynn tråd. Nå har tre operatører prøvd seg og ingen tjener penger. Her må noe gjøres.

– Men hva ?

– Det er to måter å gjøre det på: Enten må man gjøre noe med jernbaneskinnene eller man må gjøre noe med rammebetingelsene. Gi godstrafikken subsidier på en eller annen måte, slik at lønnsomheten går opp. Uten det kan man ikke regne med at godstrafikken fortsetter.

Han påpeker et det faktisk ikke er Raumabanen som er det største problemet, men Dovrebanen nedover Gudbrandsdalen. Det er altfor mange stopp, og godstrafikken blir for ustabil.

– Transportørene er ikke bare opptatt av pris, men også at varene kommer frem i tide. Det sies at det er ikke noen som har så dårlig tid som en død laks, sier Kjølmoen. Han mener Raumabanen er ikke bare viktig for klima, men den avlaster også E136.

– Fortsetter ikke godstrafikken på bane, blir belastningen såpass stor på E136 at da er det ingen veg utenom store utbedringer på strekningen. Det kan jo henge der som en trussel, smiler Kjølmoen.