Sjøl er basehopperen overrasket over den stadig økende pågangen han ikke har løftet en finger for å få.

– Jeg har for så vidt blitt kontaktet jevnlig siden 2005. Det har vært både skifilmer og basehopping. Etter at Oppdrag Sognefjorden gikk på tv har det tatt seg opp enda mer. Men jeg har aldri tatt kontakt med noen for å få disse oppdragene. Kanskje det er flaks, sier en opplagt Tom Erik Heimen.

Reklamefilm

Torsdag kveld pakket han bilen for en grytidlig avreise til innspilling av reklamefilm i Eikesdalen. Bare det siste året har han hatt flere oppdrag i Romsdalen. Hvem han hopper for i Eikesdalen får han av oppdragsgiver ikke si noe om.

– Det jeg kan si, er at vi spiller inn en reklamefilm som skal vises ute i verden, sier Heimen.

Han vet at det i tida framover blir flere liknende oppdrag. Allerede uka etter påske håper han det er nok snø i fjellet til å spille inn nok en reklamefilm for ei større sportskjede.

– Planen er både skikjøring og hopping i Innfjorden, fortsetter Heimen, som sier at han så godt det lar seg gjøre forsøker å legge oppdragene til Rauma kommune.

Må si nei

Nylig takket han nei til å være med i en tv-serie på Discovery Channel. At han har full jobb som selger for VGP, gir han frihet til kun å velge oppdragene han har lyst til å være med på.

– Skjønner jeg at dette ikke er bra for verken meg eller Rauma, bruker jeg ikke tid på det, sier moldenseren som trives best med å bo i Rauma.

At han ikke brukes bare som basehopper, men som konsulent og produsent i mange av produksjonene, gjør og sitt til at han får bestemme. Hoppingen i Eikesdalen var opprinnelig planlagt i Voss, men da Heimen mente det var bedre i Romsdalen, ble det slik.

Avhengig av samarbeid

Ofte kreves det landingstillatelser til helikopter og andre tillatelser for tilrettelegging av en produksjon.

– Vi er derfor veldig avhengig av et godt samarbeid med kommunen. Men jeg hiver ikke inn søknader om landingstillatelser i hytt og vær. For jeg er jo glad i å gå i fjellet, legger han til.

Å sitte med de gode kortene på handa ser han også på som en nødvendighet i en industri der tid til de grader er penger.

– Folk kan prøve å presse meg, men jeg er så erfaren at jeg ikke gjør noe jeg ikke er komfortabel med. Kanskje er det nettopp derfor jeg får slike oppdrag. Som erfaren hopper har jeg rutiner, er effektiv, og vet hva som ikke går og hva som går. Jeg tar ikke de største sjansene, og med erfaringen kommer også slagkraften. Da hører folk på deg, sier Heimen.

Trivsel

Han stortrives med produsentroller der han ikke nødvendigvis er hovedpersonen. I januar var han i Sør-Afrika som stuntmann i lufta, da Saxo Bank spilte inn en reklamefilm der en milliardtransaksjon ble gjennomført i lufta.

– En fin reklamefilm er stemningen, omgivelsene og aktiviteten, ikke nødvendigvis enkeltpersoner, sier Heimen.

Han tror det er den storslåtte naturen, og det spektakulære i basehopping som gjør at så mange ønsker nettopp det som blikkfang i reklamefilmer. Basehopperen innrømmer at han kunne levd av disse oppdragene, uten at han er villig til å si noe annet enn at betalinga er "grei" og "stigende". Å slutte som selger er likevel overhodet ikke aktuelt.

– Jeg synes det er så kjekt å være selger og treffe folk. Å være produsent er utfordrende og artig, men skulle jeg bare hoppet og kjørt på ski hadde jeg blitt veldig enspora, sier han og ler.

Tom Erik Heimen holder foredrag fredagen under Romsdalsvinter, der han vil ta folk med på ei lita reise i hans verden som eventyrer, skikjører og basehopper.

– Den storslåtte naturen og det spektakulære med basehopping gjør at mange ønsker å bruke nettopp det som blikkfang i reklamefilmer, sier Tom Erik Heimen.
Torsdag hoppet han sammen med Bjarte Bø og Eiliv Ruud under en innspilling i Eikesdalen.