– Jeg kledde barna opp i ull som er ganske vanlig, men de reagerte på det og fikk eksem. Da begynte jeg å google etter alternativer og fant ut at bambusviskose skulle være veldig bra materiale for slikt, forteller tobarnsmoren Hanne Johnsen, født og oppvokst i Isfjorden.

Vi møter henne på nettbutikken Bambis forholdsvis nye kontorlokaler, som hun leier av Logistra AS på Øran. I andre etasje, der hun har flott utsikt over fjellheimen i kommunen, ligger hyller på hyller med de nye produktene hun nå i dag, har åpnet for salg.

– Nettbutikken ble offisielt åpnet i dag og jeg har allerede fått flere henvendelser, sier hun og smiler.

Hanne kom flyttende tilbake til hjembygda 1. februar i 2013- etter 18 år i Oslo. Der var hun markedssjef i en større kjede i Mestergruppen. Etter at hun kom hjem, har hun vært i svangerskapspermisjon med sine to barn.

– Det var som sagt mangel på klær for barn med atopisk eksem som ble starten på dette prosjektet. Mine barn fungerte veldig bra med bambusproduktene, men jeg fant fort ut at utvalget var begrenset. Ikke bare savnet jeg en del produkter, men også andelen av bambusviskose i materialet var lav. Da tenkte jeg som så, at har jeg problemer med å få tak i slike produkt, har vel kanskje andre det også, forteller hun.

Fra tanken om å starte en nettbutikk ble realisert, til den i dag er i gang, har tatt tid.

– Da jeg bestemte meg for å satse, tok jeg først kontakt med Hoppid kontoret lokalt og fikk mye god hjelp av Solveig Brøste Sletta. Videre fikk jeg utviklingsmidler av Innovasjon Norge og Kraftfondet ga meg midler til utviklingen av nettbutikken. Selve firmaet ble etablert i mars i fjor, forteller hun. Hun har fått kontrakt med en fabrikk i Europa som lager klærne og det var et viktig poeng for henne.

– Gode arbeidsforhold og trygg kommunikasjon er viktig. Det er ikke bare, bare å forhandle med kinesere, for eksempel, smiler hun. Det som tilbys er først og fremst undertøy- i aldersgruppa 0 til 12 år – og det meste har hun designet selv.

– Jeg har fått litt hjelp av Anunatak og inspirasjonene kommer fra naturen. Derfor ville jeg også ha innslag av Isfjorden i plaggene, forteller hun og viser frem en silhuetten av en fjellrekke på armen til bambusproduktene.

Et slags kjennemerke som viser hvor produktet kommer fra. I tillegg til kvaliteten, har også passform vært et viktig element.

– Klærne skal passe for aktive barn. I tillegg til undertøy – fra bodyer til de aller minste og todelt sett til de større – leverer jeg pysjamas, strømpebukser, luer og hals. Klær som brukes nærmest huden, forklarer hun. En annen grunn til at hun har valgt bambus, er at det er miljøvennlig og bærekraftig.

– Bambusplanter trenger ikke vanning og sprøyting, og så vokser de fort. Hanne gjør alt selv, også pakking og forsendelse. Nå er hun spent på mottakelsen, selv om hun har en positiv markedsundersøkelse i bakkant.

– Men man vet jo aldri før man har prøvd. Men jeg håper det blir positivt mottatt i markedet.