Det er ikke bare å ha en gründer i magen. Man må ha kunnskap for å kunne lykkes, noe kursleder Steinar Johnsen fra Innovasjon Norge fikk frem under sitt Gründerseminar «Fra idè til marked» under Innovasjonsfestivalens første dag mandag.

Seminaret samlet mange gründere i konferanserommet på Grand Hotell Bellevue, der noen av deltakerne ikke er kommet lenger enn til planleggingsfasen, mens andre allerede er godt i gang.

En av de siste, er Odd Erik Rønning fra Hotel Aak. Sammen med kona Kristine Rønning tok de over driften av hotellet i fjor. Nå har de nye ideer på gang.

– Vi begynte uten økonomisk hjelp, men nå hadde vi tenkt å søke om tilskudd til en ny idé vi har. Det handler om mat. Det er alt jeg kan si foreløpig, sier han og smiler.

Han er en av vel ti som har fått tildelt en speed date etter seminaret, der de får lov til å legge frem sin forretningsidé for Innovasjon Norge for eventuelt å få etableringstilskudd. Innovasjon Norge gir tilskudd til oppstart av en bedrift, i såkalt Fase 1, opp til 100. 000 kroner, og et større beløp i fase 2, der man tar forretningsmodellen videre.

Innovasjon Norge ønsker at flest mulige bedrifter skal lykkes og støtter derfor gründere som har nye, kreative forretningsideer med vekstpotensial.

Kursleder Johnsen legger ikke skjul på at det er en risikosport å være gründer.

– Klarer jeg å lage en løsning noen vil kjøpe? Mange mislykkes og den største feilen de gjør, er at de feilberegner markedet, sier han.

Han anbefaler å sjekke ut markedet først og se om det er et behov der som man kan dekke.

– Det er viktig å kjenne kundenes behov. Få produktet raskt ut til kunden slik at man kan få tilbakemeldinger man kan lære av.

Kurslederen påpeker at det er lov å gjøre feil - det lærer man av – og ikke ta nei for et nei, men stå på.

Lillian Hansen med sitt firma RomsdalEvent AS og Svein Frode Heen, med Seaca Tec, er to som har holdt på en stund. De har møtt opp på seminaret for å komme et hakk videre.

– Jeg fikk tilskudd av kraftfondet i første fase og nå håper jeg på tilskudd i Fase 2. Jeg ser at jeg nå enten må kjøpe tjenester innenfor markedsføring eller gå tilbake til skolebenken selv, sier Heen som selger tribunebenker til fotballstadioner og motorsportsentre.

Lillian Hansen er med på seminaret for å treffe folk og for å få testet ut et par nye ting hun jobber med.

– Vi får se om de har tro på det. Det blir spennende å få lagt de frem på speed daten, smiler hun.

En som også skal på speed date, er Rasmus Baldersheim. Han er helt i startfasen og har akkurat flyttet hjem etter mange år ute. Han har i den forbindelse gitt seg selv en pause fra arbeidslivet.

– Vi har småbarn og det jeg har drevet med frem til nå – transmisjon for mobil – er det ikke marked for her. Derfor er jeg her i kveld for å finne ut om det er noe jeg kan starte opp med selv. Det er spennende å se andre muligheter. Jeg er klar for å prøve noe nytt.