Trond Jansen ønsker oss velkommen med et stort smil idet vi åpner døra inn til hans allsidige «hule» i Teglverksvegen på Åndalsnes, der han og hans bedrift PR Partner har holdt til de siste åra.
– Tidligere hadde jeg kontor i sentrum og da ble det veldig mange turister som kom innom og skulle handle litt småtteri. Jeg vil jo alltid være hyggelig, men det er jo egentlig ikke det jeg driver med, ler han.
Det han driver med er egentlig veldig mye, og det er litt derfor vi har tatt en tur. Det er ikke alle som vet hva som skjuler seg bak de forholdsvis anonyme dørene i bygget der tømrerbedriften Tommy Jensen holdt til for noen år siden.
Må avvikle, 14 mister jobben: – Dramatisk
Med en gang man kommer inn, blir man slått av et fantastisk bilde av Trollveggen i høstdrakt, som dekker en hel vegg.
– Det som er artig med dette, er at det er et helt tapetbilde – uten skjøter. Jeg har tatt bildet, men tapetet er ikke laget her. Det er det en av mine leverandører som gjør, smiler Jansen og forteller at det er mange kunder av han som har brukt slike blikkfang på sine kontorer, blant annet Rauma Energi og Tussa Kraft som akkurat har etablert seg på Åndalsnes med nye kontorer.
– De har hele sin bedriftshistorie på veggen. Det er jo gøy. Da Utrøna Innovasjonssenter ble åpnet, fikk vi også gleden av å levere og montere alle veggdekorasjoner med historiske bilder fra næringslivet i Rauma, sier Jansen.
Dette er noe av de vel 60.000 forskjellige produktene Jansen kan tilby sine bedriftskunder. Og mye annet av det han kan tilby, får du god oversikt over på en rundtur på hans kontor – eller vi må vel si showroom.
Styrken å være lokal
– Det er det som er styrken av å være lokal. Folk kan komme innom å se hva de vil ha, prøve klær, ta på ting, komme med innspill og spørsmål. Går de tom for ideer, er det bare å komme innom her, smiler han og snur seg rundt og viser frem et popup-messebord med innebygd lys, som en kunde snart skal hente.
– Denne kan legges sammen til en liten veske som er enkelt å ta med seg – på messer, reklamerer han.
Vi får en guidet tour gjennom lokalet, der han kan vise frem alt innen klær, vesker, kofferter og penner som man kan få sine egne logoer trykt på, produkter av resirkulerte materialer, reklameskilt og trykksaker.
– Og det som er artig, er at mine produkt, med logoer, er rimeligere enn det man får kjøpt i butikken, hvis det er litt volum på leveransen. Det er et stort press på pris i denne bransjen, forteller han.
Ville avslutte driften – politikerne sier nei
Han er mektig imponert over næringa som leverer ting til profilering.
– De har vært raske til å omstille seg til nye resirkulerings- og miljøkrav. Mange av produktene kommer nå med QR-kode der man kan se hele produksjonslinja til produktet. Det er jo skikkelig gøy, smiler Jansen og viser frem noen penner han har på ei hylle.
– Denne er laget av resirkulert pappmateriale, den andre av kork og hveteaks. Det hvite på pennespissen er laget av knuste østersskall fra en italiensk østersfarm. Er ikke det tøft, spør han begeistret.
På rett hylle
Det er ikke tvil om at Jansen har kommet på rett hylle i livet, og vi lurer litt på om han er født selger. Det svarer han bekreftende på.
– Ja, og etter 20 år som kjøpmann på Nedregård, og 16 år innen hotelldrift i Classic Norway, har jeg fått mye erfaring. Men elsker du ikke kundene dine, bør du finne på noe annet, smiler han.
Han pendlet til Molde i alle de årene som markedssjef i Classic Norway, og ble etter hvert litt sliten av det.
– Jeg tenkte at hvis jeg noen gang skulle gjøre noe på egen kjøl, måtte det bli nå. Jeg sa opp og startet PR Partner, fra bunnen av, for seks år siden, forteller han.
Det ble noen tøffe år under pandemien, men han klarte å holde hodet over vannet. Nå er bedriften inne i god, positiv utvikling.
Han har også investert i en form for profilerings maskin, han kan bruke til mindre bedrifter som vil ha profilerte klær eller produkter.
– Den har gjort sitt til at jeg kan jobbe raskere og få levert varene ut til kundene på kortere tid.
Et eget fotoatelier har han også fått bygget, der han tar egne bilder til markedsføring eller tar firmafotoer for de som ønsker å profilere seg selv på best mulig måte.
– Det er jo fotograf jeg egentlig er utdannet som, så det er jo artig å ha et ok atelier, sier han og viser frem to, tre store droner han også bruker i reklamefilmer han produserer.
Vi blir imponert over alt han kan tilby og lurer litt på hvordan han får tid til alt.
– Det er bare deg her?
– Ja, stort sett, men regnskap og økonomi er det andre som tar seg av. I tillegg leier jeg inn lokale krefter når det er behov for det, og her i Rauma er det mange flinke folk. Jeg har også en som ordner sosiale medier for meg - i Trondheim.
Ny nettbutikk
Men som Jansen sier, han er selgeren og jobben hans er å bygge nettverk, som han etter år i bransjen har klart å bygge opp av gode leverandører.
Den siste tiden har han jobbet med å videreutvikle PR Partner sin egen nettside der han kan få vist frem alt hva han driver med. Han har også etablert helt ny nettbutikk: PR-shop.no. Den er han veldig stolt av.
– Det har vært vanvittig mye arbeid. Her inne ligger det 300.000 varelinjer, sier han og viser på storskjermen i det ene konferanserommet, hva han har fått til.
– Det tallet er for å skryte litt. Det er jo forskjellige farger på hver T-skjorte, men det er totalt 60.000 forskjellige produkter å velge mellom. Når det er så stort utvalg, kan det være et mareritt å finne frem. Men det har vi ordnet på en ryddig måte, ved å etablere skarpe søkemotorer. Pluss at alle prisene ligger ved produktene. Da får jeg ikke den telefonen, sier han med glimt i øyet.
Han forteller at det er to grunner til at han har så stor utvalg i nettbutikken.
– Det første er at Møre og Romsdal er et lite sted, og når bedrifter spør om jeg kan levere noe annet, kan jeg vise til denne. For det andre har jeg en medfødt egenskap som gjør at det er vanskelig å si nei. Så da må jeg ha en del ting å levere, ler han.
– Men hva om en kunde kommer og bare vil ha en eller to ting. Går det greit?
– Jo da, jeg kan ta en eller to enkeltbestillinger også, men det er store bedrifter som vil gi gave til sine ansatte eller kunder, eller ønsker å profilerer seg på andre måter, som er mine hovedkunder, påpeker han.
Nettbutikken ligger ute nå, men Jansen har brukt sommeren til å teste ut at alt fungerer.
– Vi har hatt flere bedrifter som har vært testpiloter og nå er jeg helt sikker på at alt fungerer som det skal. Du er den første som får høre om denne utenfor vår bransje, smiler han og viser frem alle funksjonene nettbutikken har, som blant annet mulighetene til å sende spørsmål direkte til Jansen og opprette egen side der bedriftene kan se sine egne bestillinger.
– Men man kan ikke betale på denne nettbutikken. De får tilsendt vanlig faktura – uten gebyr, sier Jansen og smiler bredt.
Han påpeker at han selvsagt er på både Instagram og Facebook i tillegg.
– Og nå når vi nærmer oss jul, må jeg få frem at vi har en egen katalog ute, der bedrifter kan bestille ferdig innpakkede julegaver eller firmagaver for å sette pris på sine ansatte eller lojale kunder. Slike leveranser hadde vi i fjor, og det har vi i år også, reklamerer han.
– Det må være veldig hektiske dager for deg, blir du aldri lei?
– Nei, ikke i det hele tatt. Dette er en spennende og artig jobb. Jeg gleder meg til hver eneste dag!